Sökning: "specifika läs- och skrivsvårigheter"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden specifika läs- och skrivsvårigheter.

  1. 1. På tal om dyslexi : En studie av hur barn, föräldrar och lärare berättar om och ger betydelse åt diagnoser som dyslexi och specifika läs- och skrivsvårigheter

    Författare :Karin Zetterqvist Nelson; Gunilla Halldén; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Dyslexia; Specific reading and writing difficulties; Social constructionism; Discourse; Narrative; Identity; Children; Parents; Teachers; Dyslexi; specifika läs- och skrivsvårigheter; social konstruktionism; diskurs; identitet; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to understand how children diagnosed as dyslectics use and ascribe meaning to the diagnosis given to them. The theoretical starting point is social constructionism, implying that dyslexia is a word that signifies a phenomenon, in this case children's problem with reading and writing, which in turn is mediated through a cultural, social and historical context. LÄS MER

  2. 2. Specific language impairment: Neurophysiological studies of children and their parents

    Författare :Marianne Ors; Klinisk neurofysiologi; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SPECT; neuropsykologi; neurofysiologi; N400; P300; P3; N1; ERPs; event-related brain potentials; children; developmental language delay; Specific language impairment; language disorder; Neurology; neuropsychology; neurophysiology; Neurologi;

    Sammanfattning : Specific language impairment (SLI) is commonly described as a condition where a child with otherwise normal development and hearing does not acquire language as expected. Children with SLI often have a family history of language disorders. The aetiology is poorly understood. LÄS MER

  3. 3. Ett integrerat perspektiv på litteracitetsundervisning för flerspråkiga elever

    Författare :Mari Ylenfors; Johan Malmqvist; Gunvie Möllås; Catharina Tjernberg; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; multilingual students; literacy development; reading and writing difficulties; support; equity;

    Sammanfattning : Föreliggande licentiatuppsats undersöker skolors arbete avseende litteracitetsutveckling för flerspråkiga elever, med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv på undervisning och lärande. Syftet var att undersöka och bidra med kunskap om skolors arbete för att utveckla litteracitetsförmåga hos flerspråkiga elever som möter svårigheter i läs- och skrivutvecklingsprocessen, en kunskap som behöver utvecklas för att bidra till en likvärdig utbildning. LÄS MER