Sökning: "läsning med förståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 14 avhandlingar innehållade orden läsning med förståelse.

  1. 1. Läsa matematiska texter : Förståelse och lärande i läsprocessen

    Författare :Magnus Österholm; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; matematiska texter; matematiska symboler; läsförståelse; historiska texter; läsprocess; MATHEMATICS; MATEMATIK;

    Sammanfattning : Denna avhandling behandlar läsning av matematiska texter; hur och vad man förstår och lär sig vid läsningen. Fokus ligger på läsprocessen, det vill säga själva läsandet av texten och vad man förstår efter att läst igenom texten. LÄS MER

  2. 2. Läsa, förstå, analysera : En komparativ studie om svenska och franska gymnasieelevers reception av en narrativ text

    Författare :Maritha Johansson; Bengt-Göran Martinsson; Ann-Kari Sundberg; Anna Nordenstam; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Literary reception; comprehension; interpretation; analysis; literary conceptual tools; literary socialization; literature education; upper secondary school; Litterär reception; förståelse; tolkning; begreppsanvändning; analys; litterär socialisation; litteraturundervisning; gymnasieskola; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att bidra till en ökad kunskap om hur litterär socialisation genom undervisning i olika kontexter påverkar elevers sätt att förhålla sig till en narrativ text och vilka konsekvenser den litterära socialisationen får för olika aspekter av litteraturreception, såsom tolkning, förståelse och begreppshantering. I denna komparativa studie används Sverige och Frankrike som exempel. LÄS MER

  3. 3. Självets garderobiär : självreflexiva genuslekar och queer socialpsykologi

    Författare :Martin Berg; Johanna Esseveld; Margareta Lindholm; Sociologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; kropp; symbolisk interaktionism; kläder; internet; virtuella gemenskaper; socialpsykologi; queerteori; Judith Butler; George H. Mead; själv; genus; sexualitet; transvestism; subjektivitet; cross-dressing; sociologi; Sociology; Sociologi; symbolic interactionism; body; clothing; Internet; dress; virtual communities; social psychology; Queer theory; Judith Butler; George H. Mead; self; gender; sexuality; transvestism; subjectivity; sociologi; cross-dressing; sociology;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med föreliggande studie är tudelat. För det första syftar den till att på teoretisk väg etablera en dialog mellan queerteoretisk och socialpsykologisk teoribildning om aktörer och aktörsskap med utgångspunkt i en kritisk läsning av Judith Butler och George Herbert Mead. LÄS MER

  4. 4. Kognitiva och metakognitiva perspektiv på läsförståelse inom matematik

    Författare :Magnus Österholm; Björn Textorius; Christer Bergsten; Carl Winsløw; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematical texts; metacognition; reading comprehension; self-regulation; university; upper secondary level; beliefs; cognition; gymnasium; kognition; läsförståelse; matematiska texter; metakognition; självreglering; universitet; uppfattningar; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Det verkar finnas en allmän uppfattning om att matematiska texter är så speciella att man måste få lära sig en särskild typ av läsförmåga för att förstå sådana texter. Denna uppfattning verkar dock inte vara baserad på forskningsresultat eftersom det visar sig inte finnas mycket forskning genomförd som behandlar läsförståelse inom matematik. LÄS MER

  5. 5. John Cowper Powys: Displacements of Voice and Genre

    Författare :Eivor Lindstedt; Engelska; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; John Cowper Powys; Porius; cornucopian writing; narrative structure; narratology; Mikhail M. Bakhtin; novelistic discourse; dialogicity; polyphony; parody; chronotope; genre; metonymy in literature; Roman Jakobson; Engelska språk och litteratur ; English language and literature; myth in literature; A Glastonbury Romance;

    Sammanfattning : This study is based on dialogic readings of two of John Cowper Powys´s major novels, A Glastonbury Romance and Porius. The aim of this thesis is to demonstrate the interrelationship in the examined texts between the chain of narrative displacements and the frequent changes of voice and genre. LÄS MER