Sökning: "matematiska symboler"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden matematiska symboler.

  1. 1. Läsa matematiska texter : Förståelse och lärande i läsprocessen

    Författare :Magnus Österholm; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; matematiska texter; matematiska symboler; läsförståelse; historiska texter; läsprocess; MATHEMATICS; MATEMATIK;

    Sammanfattning : Denna avhandling behandlar läsning av matematiska texter; hur och vad man förstår och lär sig vid läsningen. Fokus ligger på läsprocessen, det vill säga själva läsandet av texten och vad man förstår efter att läst igenom texten. LÄS MER

  2. 2. Kognitiva och metakognitiva perspektiv på läsförståelse inom matematik

    Författare :Magnus Österholm; Björn Textorius; Christer Bergsten; Carl Winsløw; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematical texts; metacognition; reading comprehension; self-regulation; university; upper secondary level; beliefs; cognition; gymnasium; kognition; läsförståelse; matematiska texter; metakognition; självreglering; universitet; uppfattningar; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Det verkar finnas en allmän uppfattning om att matematiska texter är så speciella att man måste få lära sig en särskild typ av läsförmåga för att förstå sådana texter. Denna uppfattning verkar dock inte vara baserad på forskningsresultat eftersom det visar sig inte finnas mycket forskning genomförd som behandlar läsförståelse inom matematik. LÄS MER

  3. 3. På tal om matematik : matematiken, vardagen och den matematikdidaktiska diskursen

    Författare :Eva Riesbeck; Lars-Ove Dahlgren; Ingrid Andersson; Astrid Pettersson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school-mathematics; every-day life; discourse; education; language; discursive boundary crossing; meta-language; Skolmatematik; vardag; diskurs; didaktik; språk; diskursiva gränser; metaspråk; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to describe and analyze how discourse as a theoretical and didactical concept can help in advancing knowledge about the teaching of mathematics in school. The dissertation has been written within a socio-cultural perspective where active participation and support from artefacts and mediation are viewed as important contributions to the development of understanding. LÄS MER

  4. 4. Sparse Modeling Heuristics for Parameter Estimation - Applications in Statistical Signal Processing

    Författare :Stefan Ingi Adalbjörnsson; Matematisk statistik; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; parameter estimation; sparse models; convex optimization; fundamental frequency; inharmonicity; audio localization; symbolic periodicity; alternating directions method of multipliers; N-dimensional decaying sinusoids.;

    Sammanfattning : This thesis examines sparse statistical modeling on a range of applications in audio modeling, audio localizations, DNA sequencing, and spectroscopy. In the examined cases, the resulting estimation problems are computationally cumbersome, both as one often suffers from a lack of model order knowledge for this form of problems, but also due to the high dimensionality of the parameter spaces, which typically also yield optimization problems with numerous local minima. LÄS MER

  5. 5. Knowledge Representation, Heuristics, and Awareness in Artificial Grammar Learning

    Författare :Tobias Johansson; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; abstraction; awareness.; non-analytic processing; Artificial grammar learning; fluency; implicit learning;

    Sammanfattning : People can become sensitive to the general structure of different parts of the environment, often without studying that general structure directly, but through being incidentally exposed to instances that conform to the structure. When such learning proceeds unintentionally and gives rise to knowledge that is difficult to verbalize it is often referred to as implicit learning. LÄS MER