Sökning: "kön genus utbildningsvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade orden kön genus utbildningsvetenskap.

  1. 1. Utbildningssegregation och självsortering : Om gymnasieval, genus och lokala praktiker

    Författare :Anna Sandell; Lunds universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogy and didactics; segregation; gymnasieskolan; självsortering; segregation; lokala praktiker; genus; senmodernitet; Pedagogik; didaktik; Genus;

    Sammanfattning : This thesis explores and analyzes segregation and self-sorting in education. It aims at discussing how this relates to gender, individualization and young men and women's positionings in local practices, through choices of upper secondary school education. LÄS MER

  2. 2. Det finns inga tjejbestämmare : Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek

    Författare :Christian Eidevald; Mohamed Chaib; Helene Ahl; Eva Reimers; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; gender; sex; feminist poststructuralism; discourse analysis; positioning; video observation; focus group; pre-school; pre-school teacher; equality; genus; kön; feministisk poststrukturalism; diskursanalys; positionering; videoobservation; fokusgrupp; förskola; förskollärare; jämställdhet; Gender studies; Genus; Education; Pedagogik; Children; Barn;

    Sammanfattning : Previous research studies have shown that in their address and behaviour towards girls and boys, pre-school staff apply stereotyped gender concepts, thus reinforcing rather than challenging stereotypes. The present thesis therefore focuses on which of children’s positions that are accepted or that face resistance from the staff. LÄS MER

  3. 3. Ledarskap och kön : En studie av ledare och maskuliniteter i ett verkstadsindustriföretag

    Författare :Anna Fogelberg Eriksson; Per-Erik Ellström; Elisabeth Sundin; Elin Kvande; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; leadership; gender; masculinity; social construction; leadership ideals; leadership practice; ledarskap; genus; manlighet; industriarbete; verkstadsindustri; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The thesis concerns how leadership and gender are constructed in organisations, through the management language, interactions and context. A particular focus is placed on the relations between men, masculinity and leadership. LÄS MER

  4. 4. Kön, kropp, begär och teknik: Passion och instrumentalitet på två tekniska högskoleprogram : Gender, body, desire, and technology: Passion and instrumentality in two technical university programs

    Författare :Andreas Ottemo; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Genus; teknik; begär; högre teknisk utbildning; kön; maskulinitet; heterosexualitet; kropp; diskursteori; etnografi;

    Sammanfattning : This thesis addresses the co-production of gender and technology as articulated in two programs at a Swedish university of technology: Computer Science and Engineering (CSE) and Chemical Engineering (CE). It builds on the assumption that the articulation of gender in these programs relates to how technology is articulated. LÄS MER

  5. 5. Iscensättningen av kön i idrott : en nutidshistoria om idrottsmannen och idrottskvinnan

    Författare :Håkan Larsson; Per Nilsson; Gymnastik- och idrottshögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; idrott; genus; diskurs; governmentality; ungdomar; jämställdhet; Samhällsvetenskap Humaniora; Social Sciences Humanities; Education;

    Sammanfattning : The purpose of this dissertation is to disseminate the construction of masculinity and femininity in sport and sports related research. The major research question is how sport and sports related research function, on the one hand in the production of 'women' and 'men' as objects and subjects of knowledge, and on the other as a technique or procedure for regulating men's and women's behaviour and ways of reflecting upon themselves. LÄS MER