Sökning: "Situerad kunskap"

Visar resultat 6 - 10 av 16 avhandlingar innehållade orden Situerad kunskap.

  1. 6. Staging Science : Some aspects of the production and distribution of science knowledge

    Författare :Piotr Szybek; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; hermeneutics; phenomenology; philosophy of education; history and philosophy of science; ethical and political aspects; science curriculum; school science; Education; science education; life-world; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : The dissertation presents a phenomenological view on the interaction between science knowledge and prescientific knowledge. Drawing on Husserl, Merleau-Ponty and Lévinas the human bodily grounded existence is described, the central feature of this existence being its responsivity to the Other. LÄS MER

  2. 7. Att uppmärksamma det väsentliga : Lärares ämnesdidaktiska förmågor ur ett interaktionskognitivt perspektiv

    Författare :Karin Stolpe; Lars Ove Dahlgren; Lars-Erik Björklund; Lars Mouwitz; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen syftar till att belysa lärares ämnesdidaktiska förmågor i naturvetenskap. Jag fokuserar på tre olika förmågor som är centrala för lärare, nämligen lärares professionella seende, deras automatiska agerande samt deras förmåga att berätta narrativ. LÄS MER

  3. 8. Tinkered care: Assembling Medicine Consumption in Grey Zones

    Författare :Rui Liu; Institutionen för tjänstevetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; care practices; medicine consumption; tinkering; ; grey zones; health services; medical professionals; substandard and falsified medical products; Sweden;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to advance knowledge about care as situated practices within and beyond medical institutional settings. It addresses the phenomenon of substandard and falsified medical products, an issue that concerns state governments globally and organisations including the World Health Organization. LÄS MER

  4. 9. Historiska resonemang på mellanstadiet : En designbaserad studie för att utveckla undervisningen

    Författare :Helene Hugo; Viveca Lindberg; Elisabet Sandblom; Anders Dybelius; Charlotta Olvegård; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; History teaching; historical thinking; historical reasoning; disciplinary literacy; middle school; Educational design research;

    Sammanfattning : Den här studien tar sin utgångspunkt i en av de förändringar som införandet av läroplanen 2011 innebar, nämligen att mellanstadieelever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att föra historiska resonemang. Syftet är att bidra med kunskap om relationen mellan lärares planering för och mellanstadieelevers utveckling av historiskt resonerande och ämneslitteracitet. LÄS MER

  5. 10. Om glappen vi skapar och de märken som blir – materiell-diskursiva praktiker i kommunkontext

    Författare :Linus de Petris; Blekinge Tekniska Högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för min forskning är ett upplevt glapp i IT- och e-förvaltningsutveckling. Policys och strategier har långtgående visioner om hur IT kan och kommer att förändra allt ifrån vårt vardagliga arbete och privatliv till att förändra samhällsstrukturer och maktordningar. LÄS MER