Sökning: "Elisabet Sandblom"

Hittade 2 avhandlingar innehållade orden Elisabet Sandblom.

  1. 1. Die Modalpartikeln ja, doch und schon : Zu ihrer Syntax, Semantik und Pragmatik

    Författare :Elisabet Ormelius-Sandblom; Tyska; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; sentence mood; asser; illocutionary force; ja; German modal particles; doch; schon; syntax; semantics; pragmatics; XP; adjunct of VP; non-attitudinal; non-referential; affirmative; adversative; facticity; focus-background structure; theme-rheme structure; German language and literatur; Tyska språk och litteratur ;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to show how modal particles can be integrated into a modular description of language where grammar and pragmatics are seen as two independent but interacting modules. The modular approach is chosen because of the problems connected with a functional approach. LÄS MER

  2. 2. Historiska resonemang på mellanstadiet : En designbaserad studie för att utveckla undervisningen

    Författare :Helene Hugo; Viveca Lindberg; Elisabet Sandblom; Anders Dybelius; Charlotta Olvegård; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; History teaching; historical thinking; historical reasoning; disciplinary literacy; middle school; Educational design research;

    Sammanfattning : Den här studien tar sin utgångspunkt i en av de förändringar som införandet av läroplanen 2011 innebar, nämligen att mellanstadieelever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att föra historiska resonemang. Syftet är att bidra med kunskap om relationen mellan lärares planering för och mellanstadieelevers utveckling av historiskt resonerande och ämneslitteracitet. LÄS MER