Avancerad sökning

Hittade 2 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Varor och märken – om att vara och märkas

    Författare :Marcus Gianneschi; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Studien undersöker utifrån ett varumärkeskulturellt perspektiv vilka roller konsumtion av, och tal om, varumärken spelar i unga svenska konsumenters identitetskonstruktion. Det innebär att studien ontologiskt problematiserar traditionella dikotomier i form av subjekt/objekt och producent/konsument, samt epistemologiskt inspireras av etnografiska metoder. LÄS MER

  2. 2. Nature and Culture in Prehistoric Amazonia : Using G.I.S. to reconstruct ancient ethnogenetic processes from archaeology, linguistics, geography, and ethnohistory

    Författare :Love Eriksen; Humanekologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Amazonia; archaeology; linguistics; anthropology; geography; ethnohistory; Arawak; GIS; ethnogenesis; terra preta; pre-Columbian; ethnicity; regional exchange system; material culture;

    Sammanfattning : This thesis investigates the socio-cultural and linguistic development of pre-Columbian Amazonia, with a particular focus on the period between 500 BC and AD 1500. In assembling and analyzing data from archaeology, linguistics, ethnohistory, ethnography, and geography in a Geographical Information System (G.I.S. LÄS MER