Strategisk förändring, makt och kunskap : om disciplinering och motstånd i tidningsföretag

Detta är en avhandling från Lund University Press

Sammanfattning: Popular Abstract in Swedish Studien beskriver och analyserar strategisk förändring i tre svenska tidningsföretag. I studien beskrivs hur företagen utvecklades från enaffärs-verksamheter till multiaffärs-verksamheter. Studien pekar på hur denna utveckling framförallt ska ses som resultat av etableringen och spridningen av en ny kunskapsformation. Ett centralt innehåll i den kunskapsformationen var diversifiering, vilket följaktligen blev allt vanligare i tidningsföretag från 1970-talet och framåt. Diversifiering innebar emellertid att historiska redaktionella normer utmanades. Historiskt hade företagen undvikit att förvärva andra företag, eftersom det ansågs riskera det redaktionella oberoendet. När så diversifiering blev vanlig på 70- och 80-talen uppstod motstånd mot utvecklingen. I studien beskrivs hur det emellanåt skedde polariseringar mellan dem som strävade efter diversifiering och dem som motsatte sig den. Det var bland annat i denna strävan att genomföra diversifiering eller motsätta sig den som maktens disciplinära former framträdde. I studien visas hur den disciplinära makten framträdde genom att människor låste sig vid kunskap och normer. Utvecklingen skapade ibland motsättningar, vilket försvårade kommunikationen mellan centrala grupper i företagen.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.