Organisation, omvärldssignaler och innovationsförmåga

Detta är en avhandling från Västerås : Mälardalen University

Sammanfattning: Syftet med denna licentiatavhandling är att undersöka samspelet mellan organisation, omvärldssignaler och innovationsförmåga, samt illustrera detta samspel i en sammanfattande modell.Modellbygget följer omvärldssignalens väg genom organisationen, från vilka signaler som uppmärksammas, över hur organisationen skapar mening kring signalerna, till hur tolkning, strategi och beslut kring omvärldssignalen hanteras. Det finns också koppling till innovation och innovationsförmåga. Lite vid sidan i modellen finns "Det oväntade", som med hänvisning till Dewey, är en påminnelse om det riskabla att försöka fånga omvärlden i en modell.Organisationens uppbyggnad beskrivs i modellen med termerna historia, struktur och kultur. Hur den hanterar omvärldssignalerna utrycks i de tre dimensionerna uppmärksamma, skapa mening och lära. Innovationens modellkomponenter är kategori, ursprung, inriktning och karaktär.Modellen kopplar hantering av omvärldssignaler till innovationsförmåga via teorierna Blue Ocean Strategy och First Mover Advantage. Organisationens innovationsförmåga inriktar sig antingen på det kända i form av röda oceaner eller det okända, de blå oceanerna. Innovationsförmågan kan också leda till att organisationen antingen blir en First eller Second Mover.Modellen illustreras med fyra exempel - Google, Apple, Microsoft och Virgin, som alla är kända för sin innovationsförmåga. Resultatet är att modellen har fångat några samspel mellan de undersökta organisationerna, innovationsförmåga och omvärldssignaler. En annan slutsats är att innovationsförmåga bör ses i sitt omvärldssammanhang

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)