Utbildningskontextens betydelse för lärandeprocesser : datorstödd flexibel utbildningsmiljö för gymnasiestuderande

Sammanfattning: Denna avhandling handlar om betydelsen av kontexten för lärandepro-cesser i datorstödd flexibel utbildning. Syftet är att utveckla kunskap om hur studerande i en gymnasieutbildning upplever och agerar i en datorstödd flexibel utbildningsmiljö och hur den upplevda kontexten påverkar de studerandes lärandeprocesser. En etnografisk ansats an-vänds och den innehåller teorier om lärande, lärandeprocesser och kon-texter samt information från en empirisk studie. Den empiriska studien involverar intervjuer, frågeformulär och observationer av datorstödd kommunikation mellan en lärare och 83 gymnasiestuderande. Under-sökningen pågick under två år. Resultatet består av en etnografi över de studerandes erfarenhet och ageranden samt innehåller analyser och tolkningar i termer av stimulerande och hämmande faktorer för läran-deprocesser. De studerade kontextfenomenen är specificerade i fem teman: kursvillkor, tid och rum, ansvars- och initiativtagande, dator-kommunikation och kommunikation utan datorstöd. Kontextfenomen med övergripande betydelse för studerandes lärandeprocesser är individuella variationer, tidsvillkor och den sociala relationen till läraren.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)