Sökning: "undervisning"

Visar resultat 41 - 45 av 463 avhandlingar innehållade ordet undervisning.

  1. 41. Matematikämnet och stadiebytet mellan grundskolan och gymnasieskolan : En enkät- och klassrumsstudie

    Författare :Niclas Larson; Christer Bergsten; Lisa Björklund Boistrup; Kirsti Hemmi; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Mathematics education; career choice; transition; framing; Matematik; undervisning; gymnasieval; stadiebyte; inramning;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka matematikutbildningen och matematikämnets roll i samband med stadiebytet från grund- till gymnasieskolan. Studien styrdes av två forskningsfrågor gällande den bild eleverna ger av matematikämnets betydelse för deras val av gymnasieprogram samt vad som karaktäriserar matematikutbildningen i årskurs 9 och gymnasiets årskurs 1. LÄS MER

  2. 42. Lärares samtal om etik : Sociala representationer av etikundervisning på mellanstadiet inom ramen för de samhällsorienterande ämnena

    Författare :Helena Anderström; Osbeck Christina; Kerstin von Brömssen; Robert Thornberg; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teachers; teaching; ethics education; primary school; social studies; social representation; focus groups interwievs; Lärare; undervisning; etikundervisning; skolåren 4–6; sociala representationer; fokusgruppsintervjuer; samhällsorienterande ämnen; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This study draws attention to how teachers view and reason about ethics education in social studies. Based on the Social representation theory, the study aim to answer questions about the content and themes which are expressed in the teachers' conversations about ethics education. LÄS MER

  3. 43. Samhällskunskap från styrdokument till undervisning : Tjugo lärare ramar in vad som påverkar deras praktik

    Författare :Joakim Öberg; Hans Albin Larsson; Ellen Almers; Anna Johnsson Harrie; Ingemar Ottosson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social studies; civics; social studies didactics; civic didactics; social studies teaching; civics teaching; citizenship education; subject-based teaching and learning; curriculum theory; frame factor theory; lifeworld phenomenology; hermeneutics; qualitative interviews; Samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; samhällskunskapsundervisning; ämnesdidaktik; läroplansteori; ramfaktorteori; livsvärldsfenomenologi; hermeneutik; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna samhällskunskapsdidaktiska avhandling är att undersöka vad samhällskunskapslärare själva upplever som de viktigaste påverkansfaktorerna för transformeringen av samhällskunskapsämnet utifrån intentionerna i styrdokumenten (formuleringsarenan) till samhällskunskap som undervisning (realiseringsarenan), samt hur detta upplevs ha förändrats över tid. Det är således vad som händer mellan formuleringsarenan och realiseringsarenan, det vill säga tranformeringsarenan, som är i fokus. LÄS MER

  4. 44. Teaching photosynthesis in a compulsory school context : Students' reasoning, understanding and interactions

    Författare :Helena Näs; Christina Ottander; Sylvia Benckert; Jenny Lewis; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teaching; primary and secondary school; plants; photosynthesis and respiration; Undervisning; mellan- och högstadiet; växter; fotosyntes och cellandning; Subject didactics; Ämnesdidaktik; didactics of natural science; naturvetenskapens didaktik;

    Sammanfattning : According to previous research, students show difficulties in understanding photosynthesis and respiration, and basic ecological concepts like energy flow in ecosystems. There are successful teaching units accomplished in this area and many of them can be described as inquiry-based teaching. LÄS MER

  5. 45. "Här ska kraften vara på!" Interaktion vid körövningar : en studie av instruktioner om luft och andning

    Författare :Ann-Charlotte Rohman Roth; Leelo Keevallik; Pia Bygdéus; Jenny Nilsson; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Interaktionsanalys; körövning; instruktioner; interaktion; multimodalitet; multiaktivitet; EMCA; språkvetenskap; undervisning; andning; röst; Swedish; Svenska språket Nordiska språk;

    Sammanfattning : Syftet för studien är att visa hur en körledare instruerar om luft och andning genom att studera verbalt och förkroppsligat språk i en barnkör när deltagare lär sig att sjunga. Forskningsfrågor har fokus på hur instruktioner om luft och andning ser ut, vilka resurser körledare använder för instruerandet och när under körövningen det instrueras. LÄS MER