Sökning: "deweys"

Visar resultat 1 - 5 av 40 avhandlingar innehållade ordet deweys.

  1. 1. A pragmatist theory of design : The impact of the pragmatist philosophy of John Dewey on architecture and design

    Författare :Leif E. Östman; Jerker Lundequist; Richard Buchanan; KTH; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Classical archaeology and ancient history; design; design theory; design knowledge; avant-garde; pragmatist philosophy; Antikens kultur och samhällsliv; Classical archaeology and ancient history; Antikens kultur och samhälle;

    Sammanfattning : This study is an inquiry into design-theoretical aspects of architectural design in Finland based mainly on the pragmatist philosophy of John Dewey. The study comprises two case studies. The . rst case deals with a young family designing their future home – a detached house built from prefabricated components – in cooperation with an architect. LÄS MER

  2. 2. Meningsskapande samtal : En studie om barns meningsskapande med fokus på processer och innehåll relaterat till förskolans praktik

    Författare :Ann-Charlott Wank; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; children; communication; interaction; meaning-making; preschool; sociocultural perspective; transaction;

    Sammanfattning : This thesis aims to contribute to the knowledge of children’s meaning-making by focusing on processes and content in preschool practice. Meaning-making is understood as a situated process that emerges in the mutual interplay of a child’s previous and current experiences and the preschool practice in which the child participates and acts. LÄS MER

  3. 3. "Pröva och pröva igen" : Professionellt lärande och agens när förskollärare utforskar digitalisering och lek i undervisningen

    Författare :Monica Grape; Ulrika Bergmark; Niclas Ekberg; Sara Cervantes; Ulf Blossing; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; action research; agency; digitalization; play; preschool; preschool teachers; professional learning; agens; aktionsforskning; digitalisering; förskola; förskollärare; lek; professionellt lärande; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Avhandlingen har som syfte att, med utgångspunkt i ett aktionsforskningsprojekt där förskollärare utforskar digitalisering och lek, beskriva och diskutera lärares agens när det gäller det gemensamma professionslärandet såväl som undervisningsuppdraget. Det teoretiska ramverket utgår från den ekologiska modellen om lärares agens (Emirbayer & Mische, 1998; Priestley et al. LÄS MER

  4. 4. Two Quests for Unity : John Dewey, R. G. Collingwood, and the Persistence of Idealism

    Författare :Bruno Hamnell; Avdelningen för idé- och lärdomshistoria; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; John Dewey; R. G. Collingwood; Idealism; Pragmatism; Liberalism; Unity; Experience; Practical Knowledge; Intellectual History; History of Philosophy; Anglo-America;

    Sammanfattning : After having dominated philosophical thought in Britain and the United States during the end of the nineteenth century, idealism was in steady decline by the outbreak of World War I. Its ideas and ideals seemed unsuited to face the transition from Victorianism to modernism and the rapid social changes of the post-war era. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieelevers inflytande i centrala undervisningsfrågor

    Författare :Ragnhild Swahn; Kjell Granström; Gunnar Berg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; upper secondary education; vocational education; student influence; student participation; democratic schooling; experience-based education; experience-based learning; elevinflytande; elevansvar; demokratisk skolning; gymnasieskola; yrkesinriktat program; omvårdnadsprogram; erfarenhetsbaserad undervisning; erfarenhetsbaserat lärande; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Ett övergripande mål för gymnasieskolan har länge varit att fostra eleverna till medborgare i ett demokratiskt samhälle. Därför gäller numera att elevernas ansvar för att planera och genomföra sina studier samt deras inflytande på såväl innehåll som arbetssätt skall vara viktiga principer i undervisningen. LÄS MER