Sökning: "böcker och läsning"

Visar resultat 21 - 25 av 93 avhandlingar innehållade orden böcker och läsning.

  1. 21. Läsning som identitetsskapande handling. : Gemenskapande och utbrytningsförsök i fordonspojkars litteratursamtal

    Författare :Stig-Börje Asplund; Sten-Olof Ullström; Héctor Pérez Prieto; Per-Olof Erixon; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; literature reception; reading; literature discussion; interaction; conversation analysis; identity; classroom discourse; social class and schooling; masculinity and schooling.; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : In this dissertation literature discussions which include students of Vehicle Engineering at a Swedish upper secondary school will be discussed. The students are all boys. LÄS MER

  2. 22. Lokalpressen och kommunalpolitiken : hur kommunalpolitik rapporteras av journalister och bedöms av läsare

    Författare :Per Gunnar Holmlöv; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Vad är det som gör att en nyhet publiceras? Och vad gör att en läsare vill känna till eller läsa om det som artikeln behandlar? Är förstört grundvatten lättare att sälja än ruttna broar, en onödig brandkårsutryckning intressantare än en nybyggd brandstation? Sådana frågor får svar i avhandlingen. Som ett konkret exempel redovisas studier av hur två lokaltidningar väljer och behandlar nyheter om kommunalpolitik och den kommunala förvaltningen i en svensk kommun. LÄS MER

  3. 23. Att sluta från början. Tidigmodern läsning och folkbokens receptionsestetik

    Författare :Rikard Wingård; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; early modern reading; reception theory; reception aesthetics; history of literary criticism; book history; bibliography; literacy; orality; Swedish early modern literature; Volksbücher; Chapbooks; Bibliothèque Bleue; Seven sages of Rome; Helen of Constantinople; Fortunatus; Apollonius of Tyre; Theagenes and Chariclia; Till Eulenspiegel; Juan Luis Vives;

    Sammanfattning : The thesis poses the question, why were Volksbücher read and loved by some people in the early modern period and at the same time criticized by others. By doing so three important goals are aimed at : 1 ) to arrive at a better and more stable definition of the concept of the Volksbuch ; 2 ) to develop a better and more adequate reception theory for premodern and early modern culture, readers and literature, than has hitherto been concieved ; 3 ) to get a better understanding of Volksbücher as literary objects, of their mode of expression. LÄS MER

  4. 24. Läskulturer. Lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår

    Författare :Annette Ewald; Litteraturvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Humanities; upper elementary school; the teaching of literature; traditions of literature instruction; reading cultures; school ethnography; didactic subject research; Humaniora; General and comparative literature; Allmän och jämförande litteraturvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; school ethnography;

    Sammanfattning : This dissertation explores the teaching of literature in Swedish compulsory school. The aim of the study is to elucidate different approaches to literature instruction in upper elementary school (grades 4-6, pupils aged 10-13). LÄS MER

  5. 25. Passion Embracing Death : A reading of Nina Sadur's novel 'The Garden'

    Författare :Karin Sarsenov; Språk- och litteraturcentrum; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Ryska språk och litteratur ; Russian language and literature; gendered subjectivity; love incantations; socialist realism; chthonic forces; leitmotif; alcoholic discourse; schizoid discourse; aberrant discourse; Russian women s literature; General and comparative literature; literature criticism; literary theory; Allmän och jämförande litteratur; litteraturkritik; litteraturteori;

    Sammanfattning : This doctoral dissertation is an analysis of the novel 'The Garden' (1997), by the Russian author Nina Sadur. Drawing on feminist literary criticism, it aims at providing a woman-authored text with the in-depth study the novel’s literary sophistication calls for. LÄS MER