Sökning: "Jan-Erik Hagberg"

Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade orden Jan-Erik Hagberg.

  1. 1. Tekniken i kvinnornas händer : Hushållsarbete och hushållsteknik under tjugo- och trettiotalen

    Författare :Jan-Erik Hagberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technological change; Industrialization; Modernization; Electrification of the home; Housework; Housewife; Household technology; Home-efficency movement; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : The general aim of the study is to analyse the impacts of the rapid industrialization and emerging new household technology during the first half of this century on domestic work and womens role. The focus is on the opinions among leading women about the consequences for housewifes and housework and on their efforts to influence technological development and to spread a message of modemization. LÄS MER

  2. 2. Barnlitteraturens tekniklandskap : En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus

    Författare :Cecilia Axell; Jonas Hallström; Jan-Erik Hagberg; Lena Kåreland; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technology education; children’s literature; views of technology; views of nature; views of future; Teknikdidaktik; barnlitteratur; tekniksyn; natursyn; framtidssyn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett didaktiskt perspektiv undersöka budskap om teknik i ett urval svenska skönlitterära barnböcker samt undersöka hur berättelsernas tekniksyner förhåller sig till deras natur- respektive framtidssyn. Analyserna grundar sig på sex svenska författares skönlitterära barnböcker: Selma Lagerlöf, Otto Witt, Elsa Beskow, Karl-Aage Schwartzkopf, Sven Wernström och Sven Nordqvist. LÄS MER

  3. 3. Everyday Mobility and Travel Activities during the first years of Retirement

    Författare :Jessica Berg; Jan-Erik Hagberg; Marianne Abramsson; Lena Levin; Kerstin Westin; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ageing; retirement; mobility; travel activities; place; time-geography; interviews; travel diaries; qualitative longitudinal analysis; åldrande; pensionering; mobilitet; resande; aktivitet; plats; tidsgeografi; intervjuer; resdagböcker; kvalitativ longitudinell analys; 11 Road: Personal transport;

    Sammanfattning : Mobility is central to living an independent life, to participating in society, and  to maintaining well-being in later life. The point of departure in this thesis is that retirement implies changes in time-space use and interruption in routines, which influence demands and preconditions for mobility in different ways. LÄS MER

  4. 4. Genetik i fiktion

    Författare :Andreas Gunnarsson; Johan Fornäs; Jan-Erik Hagberg; Jenny Sundén; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Genetik i massmedia; Narration; Fiktion; Teknik och kultur; Vetenskap och kultur; Technology and culture; Teknik och kultur;

    Sammanfattning : This licentiate’s thesis is concerned with how genetics is depicted and used in fictional stories. From a perspective that combines science and technology studies with cultural studies, it analyses narratives that deal with, or contain images of, genetics and gene technology. LÄS MER

  5. 5. Talet om tekniska system : förväntningar, traditioner och skolverkligheter

    Författare :Claes Klasander; Thomas Ginner; Jan-Erik Hagberg; Thomas Kaiserfeld; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technological systems; education; school; subject content; text books; teachers; curriculum; technology; companion meanings; Tekniska system; undervisning; grundskola; teknikämnet; kursplaner; läromedel; lärare; ämnesinnehåll; teknik; följemeningar;

    Sammanfattning : I samhället uppmärksammas tekniken för sin ökande komplexitet och systemiska karaktär. l vilken mån avspeglar sig detta i skolans teknikämne? Denna avhandling berör undervisning om tekniska system i ett skolperspektiv, med det huvudsakliga syftet att undersöka hur undervisning om tekniska system tas upp till behandling i skolan. LÄS MER