Sökning: "Bensinstationer"

Hittade 4 avhandlingar innehållade ordet Bensinstationer.

  1. 1. Raffinerade rum : Bensinstationer och precisionskultur i Sverige 1926-1956

    Författare :Olle Wilson; Jon von Bonsdorff; Thomas Hård af Segerstad; Per Strömberg; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Service stations; gas stations; petrol stations; filling stations; culture of precision; Bensinstationer; precisionskultur; visuell kultur; Konstvetenskap; History of Art;

    Sammanfattning : International petrol companies established themselves in Sweden in the mid-1920s and took control of the petrol trade in a manner that, within a relatively short space of time, left a clear imprint on the natural and built environments. The absence of petrol stations from the narrative of modern architecture raises questions about how this type of building should be understood. LÄS MER

  2. 2. Kolväten i luft vid bensinstationer

    Författare :Pia M Berglund; Chalmers tekniska högskola; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; bensinångor; bensinmackar; exposition; kolväten; bensen; tankning; alkener;

    Sammanfattning : Kolväten i luft vid bensinstationer har undersökts med hjälp av gaskromatografiska analyssystem. I flertalet prover identifierades 20-30 lätta kolväten. Särskilt intresse ägnades åt det cancerogena kolvätet bensen samt åt alkenerna. LÄS MER

  3. 3. Periodiska betalningsvariationer : en studie i företagsekonomisk tidsserieanalys

    Författare :Claes Hägg; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Många beslut kräver att beslutsfattaren bildar sig en uppfattning om framtida osäkra betalningsströmmar. Det gäller t ex när en bank skall bestämma hur mycket pengar som behövs vid olika lokala kontor. Liknande dimensioneringsproblem kan uppstå vid utformningen av bensinstationer eller marknadsföring. LÄS MER

  4. 4. Customer-Perceived Service-Quality and Technology-Based Self-Service

    Författare :Johan Anselmsson; Företagsekonomiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Nationalekonomi; economic policy; economic systems; economic theory; econometrics; Economics; service technology; customer characteristics; self-service technology; service marketing; Service quality; technology-based self-service; ekonometri; ekonomisk teori; ekonomiska system; ekonomisk politik; Management of enterprises; Företagsledning; management;

    Sammanfattning : This doctoral thesis deals with consumers’ attitudes towards serving them-selves with machines rather than being served by personnel. Its aim is to contribute to the theory of perceived service quality by providing a better understanding of customers’ attitudes and preferences when using technology-based self-service. LÄS MER