Tvärkulturell fostran: svensk-italienska ungdomars erfarenhet av att växa upp med två kulturer

Detta är en avhandling från Department of Education, Lund University

Sammanfattning: Popular Abstract in Swedish Med utgångspunkt från svensk-italienska ungdomars erfarenhet av att växa upp med två kulturer, vill författaren, utifrån ett pedagogiskt perspektiv, ge en beskrivning av innebörden i tvärkulturell fostran. Tvärkulturell fostran i den här studien innebär fostran med betydande inslag från minst två klart skilda kulturtraditioner, den svenska och den italienska. Den empiriska delen utgörs av samtal med ungdomar som vuxit upp antingen i Rom eller Lund- Malmö regionen, de flesta med en svensk mor och en italiensk far. Ungdomarna har under hela sin uppväxt pendlat mellan två kulturer och identiteter vilket inneburit två olika sätt att tänka och förhålla sig. Resultatet beskriver en kombination av svensk och italiensk kultur, där olikheterna i de båda traditionerna berikat och befruktat varandra. Ungdomarna upplever att den tvärkulturella fostran har främjat egenskaper som tillit, självständighet och flexibilitet i förhållande till deras identitetsupplevelse, egenskaper som kan antas vara av värde i dagens- och morgondagens mångkulturella samhälle.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.