Sökning: "utan timplan"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden utan timplan.

  1. 1. Uttryck på schemat och intryck i klassrummet : En studie av lektioner i skolor utan timplan

    Författare :Fredrik Alm; Kjell Granström; Ingrid Westlund; Gunnar Berg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Schedule; lesson designations; no set timetable; school subjects; Schema; schemabeteckningar; utan timplan; skolämnen; didaktik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande avhandling är att studera användning och förekomst av lektionsbeteckningar på scheman i skolor utan en nationellt fastställd timplan, samt belysa hur elever upplever de lokala val som görs vad gäller vissa av dessa lektionsbeteckningar. Den teoretiska referensramen har sin grund i didaktikens selektionsfråga och kommunikationsfråga, och Bernsteins båda begrepp klassifikation och inramning. LÄS MER

  2. 2. Skolan och den politiska offentligheten - öppning eller tillslutning? : Styrning och skolutveckling utifrån "försöket utan timplan"

    Författare :Martin Kristiansson; Hans-Åke Scherp; Bo Dahlin; Mikael Alexandersson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school-development; political steering; political pubic sphere; purposive-rational action; communicative action; Education; Pedagogik; Pedagogik; Pedagogy;

    Sammanfattning : This study concerns school-development and the political public sphere in a Swedish context. It draws on an earlier study in which school-leaders expressed political signals in relation to school-development as being ambiguous and contradictive. On one hand they saw a political support for openness and dialogue in school. LÄS MER

  3. 3. Från guidad visning till shopping och förströdd tillägnelse: moderniserade villkor för ungdomars musikaliska lärande

    Författare :Claes Ericsson; Lars Lilliestam; Musikhögskolan i Malmö; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Musikvetenskap; Musicology; group conversations; learning in school and in leisure time; modernity; adolescents; teaching; Music; learning; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Musicology;

    Sammanfattning : Abstract In the Swedish compulsory school system there is a trend towards increased student influence. School ideologists have for at least ten years strongly emphasised this issue. This tendency is in line with a more general direction in Western societies, which in many aspects has moved toward individualisation. LÄS MER