Sökning: "taluppfattning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade ordet taluppfattning.

  1. 1. Lost in Translation : Speech recognition and memory processes in native and non-native language perception

    Författare :Lisa Kilman; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Speech perception; perceived disturbance; native; non-native; working memory; language proficiency; episodic long-term memory; Taluppfattning; upplevd störning; modersmål; ett andra språk; arbetsminne; språkfärdigheter; episodiskt långtids-minne;

    Sammanfattning : This thesis employed an integrated approach and investigated intra- and inter-individual differences relevant for normally hearing (NH) and hearing-impaired (HI) adults in native (Swedish) and non-native (English) languages in adverse listening conditions. The integrated approach encompassed the role of cognition as a focal point of interest as well as perceptualauditory and linguistic factors. LÄS MER

  2. 2. Effects of environmental acoustic factors, individual differences and musical training on speech perception in simulated classrooms

    Författare :Douglas MacCutcheon; Robert Ljung; Daniel Västfjäll; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; speech in noise; cognition; perception; musical training; spatial listening; virtual classroom environment; bakgrundsljud; kognition; taluppfattning; musikalisk träning; rumsligt lyssnande; virtuella klassrumsmiljöer; Hållbar stadsutveckling; Sustainable Urban Development;

    Sammanfattning : Formal learning takes place primarily through speech perception in classroom environments and is therefore dependent on the listener’s ability to cope with a number of acoustic factors that interfere with the speech signal. As classrooms are inclusive spaces accommodating learners with a broad range of abilities and backgrounds, this research investigated some of the ways in which individual differences in supporting cognitive skills are related to speech perception outcomes in various challenging acoustic environments. LÄS MER

  3. 3. Cognition in Hearing Aid Users : Memory for Everyday Speech

    Författare :Hoi Ning Elaine Ng; Jerker Rönnberg; Mary Rudner; Thomas Lunner; Kevin Munro; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Hearing aid; working memory; free recall; noise reduction; speech recognition; Hörapparat; arbetsminne; återgivning; brusreducering; taluppfattning;

    Sammanfattning : The thesis investigated the importance of cognition for speech understanding in experienced and new hearing aid users. The aims were 1) to develop a cognitive test (Sentence-final Word Identification and Recall, or SWIR test) to measure the effects of a noise reduction algorithm on processing of highly intelligible speech (everyday sentences); 2) to investigate, using the SWIR test, whether hearing aid signal processing would affect memory for heard speech in experienced hearing aid users; 3) to test whether the effects of signal processing on the ability to recall speech would interact with background noise and individual differences in working memory capacity; 4) to explore the potential clinical application of the SWIR test; and 5) to examine the relationship between cognition and speech recognition in noise in new users over the first six months of hearing aid use. LÄS MER

  4. 4. Aritmetik i förskolan : en studie av taluppfattningens betydelse för matematikundervisningen

    Författare :Maria Alkhede; Maria Johansson; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Aritmetik; taluppfattning; förskollärare; förskoledidaktik; undervisning; lärande; variationsteori; Aritmetik; taluppfattning; förskollärare; förskoledidaktik; undervisning; lärande; variationsteori.;

    Sammanfattning : Kunskapsområdet matematik blir alltmer fokuserat även i förskolan, med mål av vilket kunnande barnen förväntas utveckla. Därav finns det behov av att förstå vad barn faktiskt erbjuds lära och vad de utvecklar för förmågor innan de börjar skolan. LÄS MER

  5. 5. Specialdidaktiska perspektiv på grundläggande antals- och taluppfattning

    Författare :Catarina Anna Wästerlid; Mona Holmqvist; Ingemar Holgersson; Lotta Leden; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; grundläggande antals- och taluppfattning; konceptuell subitisering; Mathematical Knowledge for Teaching; specialdidaktik; undervisningsinsats; lågpresterande elever; matematik; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande licentiatavhandling är att, utifrån ett specialdidaktiskt perspektiv, bidra med kunskap om lågpresterande elevers grundläggande antals- och taluppfattning, och hur utvecklingen av denna kan stödjas. Den övergripande forskningsfråga som besvaras är vilka aspekter, som ur ett specialdidaktiskt perspektiv, är särskilt betydelsefulla att beakta vad gäller lågpresterande elevers kunskapsutveckling inom grundläggande antals- och taluppfattning. LÄS MER