Sökning: "skriftspråkande"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade ordet skriftspråkande.

  1. 1. Lärarens väg genom klassrummet : Lärande och skriftspråkande i bänkinteraktioner på mellanstadiet

    Författare :Marie Tanner; Christina Olin-Scheller; Anders Arnqvist; Fritjof Sahlström; Liisa Tainio; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; learning; literacy; teaching; desk interaction; middle years; Conversation Analysis; New Literacy Studies; epistemic topicalizations; semiotic fields; lärande; skriftspråkande; undervisning; bänkinteraktion; mellanstadiet; samtalsanalys; New Literacy Studies; epistemiska topikaliseringar; semiotiska fält; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : This dissertation takes an interest in learning and literacy in everyday interaction in the middle year classroom. It is based on a view of learning as emically construed in social interaction. LÄS MER

  2. 2. Skriftspråkande döva barn : En studie om skriftspråkligt lärande i förskola och tidiga skolår

    Författare :Carin Roos; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Pedagogy; Specialpedagogik; Special Education;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Skriftspråkande i förskoleklass och årskurs 1

    Författare :Marianne Skoog; Ninni Wahlström; Caroline Liberg; Bente Eriksen Hagtvet; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Barns skriftspråkande - att bli en skrivande och läsande person : Early childhood literacy : Becoming literate

    Författare :Karin Gustafsson; Elisabeth Mellgren; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Children; teaching; learning; environment; interaction; writing; reading; literacy; multimodal; early childhood literacy; preschool; school; phenomenography; sociocultural perspective; action research;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute to the knowledge of how early childhood literacy can be understood in pre-school and school, focusing on ages 1-8 years. We assume that children are competent and creative and generate meaning in the way they deal with text. LÄS MER

  5. 5. Skriftspråkande döva barn : en studie om skriftspråkligt lärande i förskola och skola

    Författare :Carin Roos; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Not available.... LÄS MER