Sökning: "metafor"

Visar resultat 11 - 15 av 29 avhandlingar innehållade ordet metafor.

  1. 11. ”De två kulturerna” flyttar hemifrån : C.P. Snows begrepp i svensk idédebatt 1959–2005

    Författare :Emma Eldelin; Martin Kylhammar; Boel Berner; Thomas Kaiserfeld; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; “the two cultures”; C.P. Snow; Bildung; education; culture; science; Conceptual History; recontextualization of ideas; contemporary history; Sweden; ”de två kulturerna”; C.P. Snow; bildning; utbildning; kultur; vetenskap; begreppshistoria; idéers rekontextualiseringar; samtidshistoria; Sverige; History of science and ideas; Idé- o lärdomshistoria;

    Sammanfattning : I denna avhandling diskuteras hur begreppet ”de två kulturerna”, ursprungligen formulerat av den brittiske författaren, administratören och före detta naturvetenskapsmannen C.P. Snow, tolkades och användes i svensk idédebatt 1959–2005. LÄS MER

  2. 12. Trials of Device : Wallace Stevens and the Realities of Poetic Language

    Författare :Stefan Holander; Engelska; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; literary theory; literature criticism; General and comparative literature; poetic prosody; metrics; rhythmic theory; Literary ethics; metaphor; modernism; Wallace Stevens; Allmän och jämförande litteratur; litteraturkritik; litteraturteori; English language and literature; Engelska språk och litteratur ;

    Sammanfattning : This dissertation studies Wallace Stevens? ideas and practice of poetic language with a focus on the 1930s, an era in which Stevens persistently thematized a keenly felt pressure for the possible social involvement and political utility of poetic language. The argument suggests how mutually implicated elements of his poetry such as diction, prosody and metaphor are relied on to signify or enact aesthetic closure; both in the negative terms of expressive impotence and unethical isolation and the positive ones of imaginative and linguistic change. LÄS MER

  3. 13. Barnlitteraturens tekniklandskap : En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus

    Författare :Cecilia Axell; Jonas Hallström; Jan-Erik Hagberg; Lena Kåreland; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technology education; children’s literature; views of technology; views of nature; views of future; Teknikdidaktik; barnlitteratur; tekniksyn; natursyn; framtidssyn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett didaktiskt perspektiv undersöka budskap om teknik i ett urval svenska skönlitterära barnböcker samt undersöka hur berättelsernas tekniksyner förhåller sig till deras natur- respektive framtidssyn. Analyserna grundar sig på sex svenska författares skönlitterära barnböcker: Selma Lagerlöf, Otto Witt, Elsa Beskow, Karl-Aage Schwartzkopf, Sven Wernström och Sven Nordqvist. LÄS MER

  4. 14. Konsten att lägga pussel. Deckaren och besvärjandet av ondskan i folkhemmet

    Författare :Sara Kärrholm; Litteraturvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; General and comparative literature; Historia; History; Historia och konstvetenskap; History and Arts; Humaniora; Humanities; pastoral; the fifties; crime novel; the Cold War; detective; Allmän och jämförande litteraturvetenskap; Scandinavian languages and literature; Nordiska språk språk och litteratur ;

    Sammanfattning : The present thesis, Konsten att lägga pussel. Deckaren och besvärjandet av ondskan i folkhemmet, constitutes a literary and cultural-historical investigation of the Swedish 'whodunit' from 1945 to 1965, a period when the genre flourished in Sweden. LÄS MER

  5. 15. Metaphor in Mind : Programming Teachers' Knowledge and Beliefs in Action

    Författare :Andreas Larsson; Konrad Schönborn; Jesper Haglund; Jonas Hallström; Niall Seery; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Conceptual Metaphor; Speech and Gesture; Programming Education; Technology; Konceptuella metaforer; Gestanalys; Programmeringsundervisning; Teknik;

    Sammanfattning : Programming has become an integral component of technology education around the world and is an important part of Swedish curriculum reform and classroom teaching. This thesis aims to explore relations between programming teachers' knowledge and beliefs about programming teaching and how it is enacted in their practice. LÄS MER