Sökning: "livsfrågor"

Hittade 5 avhandlingar innehållade ordet livsfrågor.

  1. 1. Livsfrågor och religionskunskap : En belysning av ett centralt begrepp i svensk religionsdidaktik

    Författare :Björn Falkevall; Staffan Selander; Karin Sporre; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; religious education; curriculum studies; teacher education; questions of life; existential questions; dialogicity; utterances; chains of utterances; Subject didactics; Ämnesdidaktik; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : This thesis focuses on “livsfrågor” (questions of life) a typical Swedish concept introduced in the RE syllabus in the curriculum for compulsory schools in 1969. The study poses three questions: what can qualify as a “livsfråga”, why are they regarded important, and how do they fit into teaching? The main purpose is to study differences of the concept in two materials. LÄS MER

  2. 2. Existentiella konfigurationer : Om hur förståelsen av livet tar gestalt i ett socialt sammanhang

    Författare :Caroline Gustavsson; Anders Gustavsson; Annika Ullman; Peder Thalén; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Existential configurations; young adults; meaning-making; existential themes; life questions; life-view; life-interpretation; hermeneutic approach; Existentiella konfigurationer; unga vuxna; meningsskapande; existentiella teman; livsfrågor; livsåskådning; livstolkning; hermeneutik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The thesis contributes to the research field of education, or more specific to the field of religious education. The aim of the thesis is to interpret how young adults of today describe and understand their lives, with a specific focus on existential themes, and furthermore, to develop useful concepts that can help us understand individual meaning-making in a social and cultural context. LÄS MER

  3. 3. På spaning efter livets mening. Om livsfrågor och livsåskådning hos äldre grundskoleelever i en undervisningsmiljö som befrämjar kunskapande

    Författare :Keijo Eriksson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogy and didactics; personal philosophy of life.; moral convictions; central values of life; Religious education; existential questions; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : This dissertation makes up the first report based on data collected during the project "Teenagers: aspects of their life style and attitudes" (Tonåringens livssituation och livstolkning) in the subject Religious Studies taken by pupils attending Year 9 during the 1993/94 school year. The general aim of the study is to discover the central values of life which pupils hold, as expressed in an essay on what is worth striving for in life. LÄS MER

  4. 4. - Vanmaktens makt : Sekulariseringen i Sven Delblancs Samuelsvit och Änkan

    Författare :Helene Blomqvist; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; secularization; ontology; theodicy problem; Sven Delblanc; hermeneutics; narratology; Paul Ricoeur; Comparative Literature; Litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : Så säger en av romangestalterna i Sven Delblancs Samuelsvit ochger därmed uttryck – ett av många – åt något som skulle kunna benämnas ’vanmaktens makt’. Vanmaktens makt har också blivit titeln på denna undersökning av sekulariseringstematiken i Delblancs Samuelsvit och Änkan. LÄS MER

  5. 5. Mellan tradition och förnyelse : Utmaningar i religionsläraruppdraget

    Författare :Linda Jonsson; Niclas Månsson; Tomas Englund; Laila Niklasson; Maria Olsson; Sara Irisdotter Aldenmyr; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The current assignment of religious studies teachers is grounded on a confession-free foundation, expressed through the values of Swedish society. However, the subject still carries traces of a confessional tradition. Up until recently, Christianity played a major role in both teaching and teacher assignments. LÄS MER