Sökning: "centrala handlingar"
Visar resultat 1 - 5 av 34 avhandlingar innehållade orden centrala handlingar.
1. Handlingar i matematikklassrummet : En studie av undervisningsverksamheter på lågstadiet då räknemetoder för addition och subtraktion är i fokus
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att beskriva, analysera och förstå matematikundervisning på lågstadiet. Mer precist är syftet att undersöka vad denna undervisning ger elever i några klassrum möjlighet att lära då undervisningsinnehållet är skriftliga räknemetoder för addition och ubtraktion. LÄS MER
2. Med uppdrag att dokumentera de yngsta barnens lärande : en verksamhetsteoretisk analys av förskolors dokumentation
Sammanfattning : I föreliggande licentiatuppsats används verksamhetsteori som teoretiskt ramverk (Engeström 1987/2014). Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskolans dokumentationspraktiker genom att granska hur två arbetslag som arbetar med de yngsta barnen, (1-3 år), hanterar ökade krav på synliggörande och analys av varje barns lärande i relation till utvärdering av förskolans kvalitet. LÄS MER
3. Med kärret som källa : om begreppen offer och ritual inom arkeologin
Sammanfattning : This thesis deals with questions concerning theoretical perspectives and archaeological interpretation. It is also a thesis about prehistoric wetland depositions, as they illustrate the discussion. The starting point of the study is the use of the concept of sacrifice (or offering) in Scandinavian archaeology. LÄS MER
4. Not Just Any Water : Hinduism, Ecology and the Ganges Water Controversy
Sammanfattning : Whether the Ganges river in Varanasi (India) is pristinely pure or heavily polluted depends on by whom it qualities are defined, the Brahmin religious specialists in the city or the science oriented environmentalists. While the controversy continues, some Hindu religious leaders are searching for ways to adjust their respective traditions to the environmental paradigms, an initiative that reflects a larger global religious trend. LÄS MER
5. Cykler och loopar i Salongen : En studie av återkoppling i frisörklassrummet
Sammanfattning : The interest in this empirical study aims at assessment, more precisely feedback as part of ordinary activities within hairdressing education. The study investigates feedback practices related to assessment of knowing during production, with focus on communication between student and teacher. LÄS MER