Sökning: "centrala handlingar"

Visar resultat 1 - 5 av 34 avhandlingar innehållade orden centrala handlingar.

  1. 1. Handlingar i matematikklassrummet : En studie av undervisningsverksamheter på lågstadiet då räknemetoder för addition och subtraktion är i fokus

    Författare :Margareta Engvall; Joakim Samuelsson; Karin Forslund Frykedal; Astrid Pettersson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematics classroom; mathematics teaching; mathematics competence; possible learning; classroom culture; classroom communication; manipulatives; teaching strategies; activity theory; mathematics education; Matematikklassrum; matematikundervisning; matematisk kompetens; möjligt lärande; klassrumskultur; klassrumskommunikation; laborativt material; arbetsformer; verksamhetsteori; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att beskriva, analysera och förstå matematikundervisning på lågstadiet. Mer precist är syftet att undersöka vad denna undervisning ger elever i några klassrum möjlighet att lära då undervisningsinnehållet är skriftliga räknemetoder för addition och  ubtraktion. LÄS MER

  2. 2. Med uppdrag att dokumentera de yngsta barnens lärande : en verksamhetsteoretisk analys av förskolors dokumentation

    Författare :Ann-Charlotte Lindgren; Malmö universitet; []
    Nyckelord :Förskola; dokumentation; yngre barns lärande; arbetslag; verksamhetssystem; centrala handlingar; motsättningar;

    Sammanfattning : I föreliggande licentiatuppsats används verksamhetsteori som teoretiskt ramverk (Engeström 1987/2014). Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskolans dokumentationspraktiker genom att granska hur två arbetslag som arbetar med de yngsta barnen, (1-3 år), hanterar ökade krav på synliggörande och analys av varje barns lärande i relation till utvärdering av förskolans kvalitet. LÄS MER

  3. 3. Med kärret som källa : om begreppen offer och ritual inom arkeologin

    Författare :Åsa Berggren; Arkeologi; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Stone Age; the past in the past; objectification; embodyment; ritualization; practice theory; sacrifice; archaeology; ritual; Malmö; Hindbygården; wetland depositions; Early Bronze Age;

    Sammanfattning : This thesis deals with questions concerning theoretical perspectives and archaeological interpretation. It is also a thesis about prehistoric wetland depositions, as they illustrate the discussion. The starting point of the study is the use of the concept of sacrifice (or offering) in Scandinavian archaeology. LÄS MER

  4. 4. Not Just Any Water : Hinduism, Ecology and the Ganges Water Controversy

    Författare :Sidsel Hansson; Centrum för öst- och sydöstasienstudier; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Ecology; Världsreligioner ej kristendom ; Hinduism Ganges river Religious change Environmental awareness; Non-Christian religions; Ekologi; Environmental health; Miljömedicin;

    Sammanfattning : Whether the Ganges river in Varanasi (India) is pristinely pure or heavily polluted depends on by whom it qualities are defined, the Brahmin religious specialists in the city or the science oriented environmentalists. While the controversy continues, some Hindu religious leaders are searching for ways to adjust their respective traditions to the environmental paradigms, an initiative that reflects a larger global religious trend. LÄS MER

  5. 5. Cykler och loopar i Salongen : En studie av återkoppling i frisörklassrummet

    Författare :Anna Öhman; Hector Pérez Prieto; Anna Lena Göransson; Marie Karlsson; Anders Jönsson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Feedback; assessment; classroom; multimodal social semiotics; communication; vocational education; knowing; Återkoppling; bedömning; yrkesutbildning; multimodal socialsemiotik; kommunikation; kunnande; klassrum; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : The interest in this empirical study aims at assessment, more precisely feedback as part of ordinary activities within hairdressing education. The study investigates feedback practices related to assessment of knowing during production, with focus on communication between student and teacher. LÄS MER