Sökning: "Sámi language use"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden Sámi language use.

  1. 1. Language policy and Sámi education in Sweden : ideological and implementational spaces for Sámi language use

    Författare :Kristina Belancic; Eva Lindgren; Patrik Lantto; Ylva Jannok Nutti; Hilde Sollid; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sámi language use; Sámi Indigenous education; implementational and ideological spaces; Swedish Sápmi; language teaching and learning; språkdidaktik;

    Sammanfattning : In Sámi schools in Sweden, the use of the Sámi languages and Swedish as languages of instruction is regulated by government and education policy; legislation allows Sámi and Swedish to be used for teaching and learning. However, agency and personal beliefs about Sámi languages play important roles in language use. LÄS MER

  2. 2. Accounting for Culture, Language and Identity in Educational Discourses : The Case of Indigenous Sámi in Finland, Sweden and Norway

    Författare :Meeri Hellstén; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This research project examines the enactment of various versions of the concept of ‘culture’ in education policy and practice. Its interest lies in how indigenous Sámi culture is manifest in three different national, linguistic and education administration sites: Finland, Sweden and Norway. LÄS MER

  3. 3. Dihte gievrie – det vi möter i respekt : Berättelser om en sydsamisk trumma

    Författare :Åsa Virdi Kroik; Nils Billing; Mikael Kurkiala; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Indigenous Studies; Indigenous Methodologies; Religion; Sami; Samer; urfolksmetodologi; Kulturantropologi; Cultural Anthropology; Religionshistoria; History of Religions;

    Sammanfattning : In 2010, five people made an unusual find: an old gievrie, a South Sami drum. They found it in the landscape near the village of Røyrvik, in the Norwegian part of Saepmie, close to the national border with Sweden. According to Norwegian law, such a find should be reported, and the item handed over to the authorities. LÄS MER

  4. 4. Samerna och sameundervisningen i Sverige

    Författare :Henning Johansson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att utifrån en mino-ritetspolitisk ram belysa befolkningsmässiga förhållanden, samhörighet, språkkunskaper, önskemål om språket, den egna utbildningen samt skolförhållanden. Avsikten är också att utifrån resultaten ge förslag till åtgärder och fortsatt arbete. LÄS MER

  5. 5. Samer och livets slut : kunskap om traditioner för att utveckla framtidens vård

    Författare :Lena Kroik; Anette Edin-Liljegren; Krister Stoor; Carol Tishelman; Margareta Rämgård; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; arktis; kvalitativ metod; palliativ vård; renskötare; traditionell kunskap; samer; urfolksmetodologier; vård i livets slut; caring sciences in social sciences; omvårdnadsforskning med samhällsvetenskaplig inriktning; omvårdnadsforskning med medicinsk inriktning; Caring Sciences;

    Sammanfattning : Introduktion och syfte: Det finns kunskapsluckor när det gäller vård i livets slut bland samer i Sverige idag. I takt med en åldrande befolkning ökar antalet kroniska sjukdomar som leder till ett stigande behov av stödjande insatser vid vård i livets slut. LÄS MER