Sökning: "Fyra"

Visar resultat 1 - 5 av 1911 avhandlingar innehållade ordet Fyra.

  1. 1. De fyra elementen : En semantisk motivstudie i Gunnar Ekelöfs En Mölna-Elegi

    Författare :Ulf Larsson; Staffan Hellberg; Gunnar Persson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; lexical semantics; semantic frame theory; literary stylistics; poetry; Riffaterre; matrix; Barsalou; Swedish; Scandinavian languages; Nordiska språk;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine the semantic architecture of the motif complex the four elements, i.e. fire, air, water and earth, in the Swedish poet Gunnar Ekelöf’s poem A Mölna Elegy (1960). The poem belongs to the same polyphonic and quotative-allusive tradition as T. LÄS MER

  2. 2. De fyra väderstrecken : [en jämförande religionshistorisk undersökning]

    Författare :Per Meurling; Stockholms högskola; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Fyra expropriationsrättsliga uppsatser

    Författare :Ivar Strahl; Stockholms högskola; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Dramapedagogik som demokratisk fostran? : Fyra dramapedagogiska perspektiv dramapedagogik i fyra läroplaner

    Författare :Mia-Marie Sternudd-Groth; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Dramapedagogik som demokratisk fostran? : Fyra dramapedagogiska perspektiv : dramapedagogik i fyra läroplaner

    Författare :Mia Marie F. Sternudd; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; educational drama; reflection; democratic value; curriculum; perspective; artistically oriented; personal development; critically liberating; holistic learning; Pedagogik; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The dissertation deals with the issue of reflection, democracy and educational drama. The overarching aim of the dissertation is to investigate whether educational drama may be perceived as fostering democratic values in the literature and curricula. LÄS MER