Konstiga företag

Sammanfattning: Det talas om företag som konst: om estetik, kreativitet, immateriella värden, upplevelser och fantasi. Likaså talas det om konst som företag: om ekonomisk styrning, marknadsföring, varumärken, tydliga mål och genomtänka strategier. Frågan är vad som har hänt. Det var inte länge sedan konst och företag sågs som skilda världar. Konst associerades med sådant som frihet, originalitet, irrationalitet, känslor, intuition och geniförklarade individer. Företag associerades med sådant som nytta, massproduktion, kontroll, kalkyler, rationalitet, förnuft och strukturer. Idag ser det annorlunda ut. Idag verkar föreställningarna om konst och företag nästan ha bytt plats med varandra. Konstnären har blivit företagsledare: hon eller han ska kunna räkna, samarbeta med näringslivet, skapa evenemang, vara entreprenör och göra sig själv till ett varumärke. Parallellt har företagsledaren blivit konstnär: hon eller han ska kunna skapa visioner, vara kreativ, inspirerande och fantasifull, lita till sin intuition och kunna iscensätta sig själv och sitt företag. Utifrån litteraturstudier, intervjuer med konstnärliga ledare och företagsledare, direktobservationer samt en poetisk närläsning, studeras i boken föreställningar om konst och företag. Tre parallella tendenser i samtiden står i fokus: företagens estetisering, ledarskapets romantisering samt konstens ekonomisering. Dessutom diskuteras om och hur konsten - som praktik och uttryck - kan ge insikter om företag och ledarskap.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.