Sökning: "vad är digitala teknik"
Visar resultat 1 - 5 av 30 avhandlingar innehållade orden vad är digitala teknik.
1. Unpacking Digital Game-Based Learning : The complexities of developing and using educational games
Sammanfattning : Digital game-based learning has traditionally been examined from an ‘artefact-centric’ perspective that focuses on understanding how game design and principles of learning are, or can be, intertwined. These types of examinations have resulted in many descriptions of games’ educational potential, which has subsequently led to many types of arguments for why games should be used more extensively in formal education. LÄS MER
2. Goda råd är inte dyra! : Om personlig energirådgivning i ett alltmer digitaliserat samhälle
Sammanfattning : ”Nu är goda råd dyra”, heter det sedan gammalt i en svensk krissituation. I denna licentiatavhandling, vars rubrik kopplar till talesättet, behandlas svensk energirådgivnings utveckling och framtid. LÄS MER
3. Det bästa av två världar : Förskollärares arbete med digitala och analoga resurser i förskolans STEM-undervisning
Sammanfattning : Den här avhandlingen undersöker hur erfarna förskollärare integrerar digitala och analoga verktyg i sin undervisning. Avhandlingen fokuserar på så kallad STEM-undervisning där ämnesområdena naturvetenskap (science), teknik (technology), ingenjörsvetenskap (engineering) och matematik (mathematics) integreras. LÄS MER
4. Människoliknande teknik och det möjligt mänskliga : En etnologisk studie av relationer mellan människor och teknik
Sammanfattning : Denna avhandling knyter an till den klassiska kulturvetenskapliga frågan om hur vi förstår vad det innebär att vara människa. Specifikt undersöks hur människor i samtiden aktivt utforskar och förhåller sig till den ökande kontaktytan i vardagsliv och arbetsliv mellan människor och människoliknande teknik, dvs. LÄS MER
5. Situerad design för alla : till improvisationens lov
Sammanfattning : Visionen Design för Alla kan berikas genom att inriktningen på genomtänkta statiska lösningar kompletteras med ett design-för-alla-tänkande också för det dynamiska och situationsbundna. Själva görandet i stunden öppnar för nya möjligheter genom att handlingspotentialen och därmed även tillgängligheten bestäms i själva aktiviteten. LÄS MER