Sökning: "samhället och skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 61 avhandlingar innehållade orden samhället och skolan.

  1. 1. Integrated Community Energy Systems

    Författare :Binod Prasad Koirala; Mehrdad Ghandari; Rudi A. Hakvoort; Reinier Van der Veen; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Distributed energy resources; community energy; local energy systems; institutional design; smart grids; energy system integration; community engagement; Energy Technology; Energiteknik; Electrical Engineering; Elektro- och systemteknik;

    Sammanfattning : Energy systems across the globe are going through a radical transformation as a result of technological and institutional changes, depletion of fossil fuel resources, and climate change. Accordingly, local energy initiatives are emerging and increasing number of the business models are focusing on the end-users. LÄS MER

  2. 2. Det långa mötet - IT och skolan : om spridning och anammande av IT i den svenska skolan

    Författare :Anders Söderlund; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att beskriva och förstå hur IT spridits och anammats i den svenska skolan. Den vetenskapliga frågeställningen är om det är möjligt att att förstå IT-utvecklingen på skolområdet i termer av teknikspridning. LÄS MER

  3. 3. Bryta upp och börja om : Berättelser om flyktingskap, skolgång och identitet

    Författare :Ulrika Wigg; Gunnel Colnerud; Sven Andersson; Pirjo Lahdenperä; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Refugee; immigrant; young adults; refugee children; life story; life history; identity; identity construction; identity as story; life chances; tourists; vagabonds; risk; trust.; Flykting; invandrare; unga vuxna; flyktingbarn; livsberättelser; identitet; identitetsskapande; identitet som berättelse; livschanser; vagabonder; risk; tillit.; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Föreliggande avhandling har som syfte att belysa, analysera och diskutera hur unga människor berättar om sina erfarenheter av att tvingas bryta upp från sitt hemland och börja om i ett nytt land under sin skolgång. Åtta unga vuxna, fyra kvinnor och fyra män, deltog i livsberättelseintervjuer kring detta tema. LÄS MER

  4. 4. Normstödjande strukturer : Miljötematiken börjar slå rot i skolan

    Författare :Per Wickenberg; Rättssociologiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; schools; environmental education; lifeworld; very dedicated actors souls of fire ; environment; sustainable development; advanced practice; system; phronesis; normative action; norm supporting structures; law; sociology of law; Sociology; act on education; learning for sustainability; norm; teachers; Agenda 21; Sociologi; rättssociologiska enheten;

    Sammanfattning : This thesis explores the various influence processes that take place in connection with the dawn of a new theme - the environment - in today's society. Society has declared that schools, a place designed for the intentional influence of children and youths, shall utilise the new environmental theme in its practice. LÄS MER

  5. 5. Skolk ur elevernas och skolans perspektiv : En intervju- och dokumentstudie

    Författare :Anne-Sofie Strand; Mats Granlund; Elisabet Cedersund; Héctor Pérez Prieto; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Studierna genomfördes på två högstadieskolor i en kommun med cirka 30 000 invånare i södra Sverige med 90 ungdomar som hade 30 procent eller mer i ogiltig frånvaro. Fokus i avhandlingen ligger på eleverna som en del av skolsystemet. LÄS MER