Sökning: "lek och grupp"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden lek och grupp.

  1. 1. "Pröva och pröva igen" : Professionellt lärande och agens när förskollärare utforskar digitalisering och lek i undervisningen

    Författare :Monica Grape; Ulrika Bergmark; Niclas Ekberg; Sara Cervantes; Ulf Blossing; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; action research; agency; digitalization; play; preschool; preschool teachers; professional learning; agens; aktionsforskning; digitalisering; förskola; förskollärare; lek; professionellt lärande; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Avhandlingen har som syfte att, med utgångspunkt i ett aktionsforskningsprojekt där förskollärare utforskar digitalisering och lek, beskriva och diskutera lärares agens när det gäller det gemensamma professionslärandet såväl som undervisningsuppdraget. Det teoretiska ramverket utgår från den ekologiska modellen om lärares agens (Emirbayer & Mische, 1998; Priestley et al. LÄS MER

  2. 2. Spelet om musiken - Unga musiker spelar digitala musikspel : The game about the music: Young musicians playing digital music games

    Författare :Jens Ideland; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Digitala lärandemiljöer; Spel och lärande; Affordanser; Inramningar; Musikutbildning;

    Sammanfattning : Under de senaste årtiondena har många spelutvecklare, utbildare och forskare argumenterat för att digitala spel bör användas som miljöer för lärande. Vanliga argument har varit att spel är säkra zoner där misslyckanden inte får allvarliga konsekvenser och att spelare kan upptäcka och lära sig se aktiviteter från de professionellas synvinkel. LÄS MER

  3. 3. Preschoolers' peer competence : Developmental perspectives on prosocial behavior, aggression, and social cognition

    Författare :Gun Persson; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Psychology; naturalistic observation; longitudinal study; cognitive bias; theory of mind; social cognition; proactive aggression; reactive aggression; altruistic behavior; prosocial behavior; Social competence; peer interactions; Psykologi;

    Sammanfattning : This doctoral thesis explored three broad aspects of preschoolers’ social competence: prosocial behavior, aggression, and social cognition. The longitudinal study followed forty-four children (initially 22-40 months), who were observed in natural peer interactions at their daycare centers during a two-month period in each of three con-secutive years. LÄS MER

  4. 4. To prevent without over-protecting : children and senior citizens injured during outdoor activities

    Författare :Lina Gyllencreutz; Britt-Inger Saveman; Ewa Rolfsman; Robert Ekman; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES;

    Sammanfattning : Background: Injuries are a common public health problem. Non-fatal injuries may result in pain and disabilities. Falls are a common causes of non-fatal injuries and many of these injuries occur during some physical activity. LÄS MER

  5. 5. The Teddy Bear in Psychology : A prospective study with focus on children´s use of transitional objects

    Författare :Margareta Viberg; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Psychiatry; clinical psychology; psychosomatics; Development psychology; parent interview; child interview; development; follow up; pacifier use; thumbsucking; breast feeding; transitional object; transitional phenomenon; Psykiatri; psykosomatik; Utvecklingspsykologi; klinisk psykologi;

    Sammanfattning : The central issue of the dissertation is the place and meaning of the concepts transitional object (TO) and transitional phenomenon (TP) as defined by Winnicott, in a normal psychological context. A group of children were followed from age 8 months to 6 years. LÄS MER