Sökning: "elevers prestationer"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden elevers prestationer.

  1. 1. Formativ bedömning : en enkel match eller en svår utmaning? Effekter av en kompetensutvecklingssatsning på lärarnas praktik och på elevernas prestationer i matematik

    Författare :Erika Boström; Torulf Palm; Peter Nyström; Anders Jönsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Formative assessment; assessment for learning; mathematics; professional development; teacher practice; teacher growth; student achievement; motivation; expectancy-value theory; secondary school; Formativ bedömning; bedömning för lärande; matematik; kompetensutveckling; elevers prestationer; lärares lärande; motivation; expectancy-value theory; matematikdidaktik; didactics of mathematics;

    Sammanfattning : Research reviews have shown that the use of formative assessment in classroom practice can substantially improve student achievement. However, a strong research base about how to support teachers’ implementation of such formative classroom practice is lacking. LÄS MER

  2. 2. Grupparbetsbedömning på individnivå : Gymnasielärares möjligheter och utmaningar

    Författare :Johan Forsell; Karin Forslund Frykedal; Eva Hammar Chiriac; Anders Jönsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Group work assessment; Group work; Assessment; Collaboration; Validity; Oral intergroup presentation; Thematic analysis; Grupparbetsbedömning; Grupparbete; Bedömning; Samarbete; Validitet; Muntlig tvärgruppspresentation; Tematisk analys;

    Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att öka kunskapen om och förståelsen av gymnasielärares möjligheter och utmaningar med att genomföra grupparbetsbedömning på individnivå av elevers kunskaper och förmågor utvecklade i samarbete. Fokus är på om och i så fall hur lärares perspektiv förändras i samband med genomförandet av en grupparbetsuppgift i klassrummet som inkluderar lärares grupparbetsbedömning på individnivå. LÄS MER

  3. 3. Intergenerational Persistence and Ethnic Disparities in Education

    Författare :Per Engzell; Jan O. Jonsson; Carina Mood; Jenny Torssander; Richard Breen; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; education; endogeneity; equality of opportunity; ethnic inequality; immigrant selectivity; large-scale assessments; measurement error; proxy variables; social origin; socioeconomic status; Sweden; Sociology; sociologi;

    Sammanfattning : This thesis consists of four self-contained essays in the sociology of educational stratification. Study I draws on newly collected survey data to assess the biases that arise in estimating socioeconomic differences in achievement when relying on parent and student reported data on social background. LÄS MER

  4. 4. SAM-tal om bedömning och matematikkunnighet : En studie av lärares tankestilar

    Författare :Sanna Wettergren; Viveca Lindberg; Astrid Pettersson; Anders Jönsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; thought collective; thought style; formative assessment; assessment for learning; mathematical knowing; professional development; tankekollektiv; tankestil; formativ bedömning; matematikkunnighet; kollegialt lärande; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Inom ramen för svensk grundskola har enskilda lärare varit betrodda med en högre grad av autonomi än lärare i många andra europeiska länder. Exempelvis har lärare givits ett stort ansvar att bedöma och betygssätta elevers kunskaper. LÄS MER

  5. 5. Det undervisande fritidshemmet i lärandets tidevarv : En diskursanalytisk studie med fokus på de naturvetenskapliga och tekniska undervisningspraktikerna

    Författare :Alma Memišević; Magnus Hultén; Helene Elvstrand; Kenneth Petersson; Göran Bostedt; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Science; Technology; Teaching; Extended education; School-age educare centres; Critical discourse analysis; Target management; Naturvetenskap; Teknik; Undervisning; Didaktik; Fritidshem; Kritisk diskursanalys; Målstyrning;

    Sammanfattning : School-age educare centres (SAEC) have traditionally been places with room for play and for the realization of children’s interests, initiatives, and needs. In recent years, there have been discursive shifts, where SAEC has moved from a social pedagogical arena towards an educational pedagogical one. LÄS MER