Sökning: "Magnus Sjöberg"

Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden Magnus Sjöberg.

  1. 1. Idyllium XXI Theocriti Syracusani Svethice redditum quod ... publicæ censuræ modeste deferunt mag. Ericus Magnus Hådén et Andreas Henr. Sjöberg Gestricio-Helsingi in audit. Gust. die VIII Juni MDCCCXIII. H. A. M. S

    Författare :Eric Magnus Hådén; Andreas Henrik Sjöberg; Eric Magnus Hådén; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. The rotating injector as a tool for exploring DI diesel combustion and emissions formation processes

    Författare :Magnus Sjöberg; KTH; []
    Nyckelord :diesel spray combusion; rotating injector. Air swirl; air fuel-mixing. Soot. NO. CO; flame visualization. Chemking modeling. Soot deposition;

    Sammanfattning : A diesel fuel injector has been modified to allow rotationaround its axis, driven by an electric motor. Injections at upto 6000 rpm from the rotating injector have been investigatedunder the influence of air swirl on one optical research engineand one optically accessible heavy-duty diesel engine. LÄS MER

  3. 3. Naturens kanon : formering och förändring av innehållet i folkskolans och grundskolans naturvetenskap 1842–2007

    Författare :Magnus Hultén; Ingrid Carlgren; Svein Sjøberg; Pedagogiska institutionen Samhällsvetenskapliga fakulteten Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Compulsory school; Science education; Curriculum history; Textbook; Primary; Secondary; Ideology; naturkunskap; naturkunnighet; naturorientering; naturvetenskap; folkskola; grundskola; lärmedel; läroböcker; lärobok; läroplansteori; läroplanshistoria; innehåll; ideologi; utbildning; fysik; kemi; biologi;

    Sammanfattning : This dissertation analyses the science curriculum in Swedish compulsory school 1842–2007. National curricula, textbooks, textbook adverts, and handbooks are analysed. These all have a strong position in defining the school curricula and their contents, methods and aims, and can therefore be called canonic texts. LÄS MER

  4. 4. Nature's Canon : The Formation and Change of the Science Curriculum in Swedish Compulsory School 1842–2007

    Författare :Magnus Hultén; Ingrid Carlgren; Svein Sjøberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Compulsory school; Science education; Curriculum history; Textbook; Primary; Secondary; Ideology; naturkunskap; naturkunnighet; naturorientering; naturvetenskap; folkskola; grundskola; lärmedel; läroböcker; lärobok; läroplansteori; läroplanshistoria; innehåll; ideologi; utbildning; fysik; kemi; biologi; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This dissertation analyses the science curriculum in Swedish compulsory school 1842–2007. National curricula, textbooks, textbook adverts, and handbooks are analysed. These all have a strong position in defining the school curricula and their contents, methods and aims, and can therefore be called canonic texts. LÄS MER

  5. 5. Viktigt - men inget för mig : Ungdomars identitetsbygge och attityd till naturvetenskap

    Författare :Magnus Oskarsson; Svein Sjöberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att beskriva elevers intresse för naturvetenskap och jämföra det med skolans NO-undervisning och med vad kursplanerna beskriver. På detta sätt vill jag svara på frågan:Vad är relevant NO-undervisning i grundskolan?Datainsamling har skett genom en enkät till 751 femtonåriga elever och 110 lärare på 29 skolor med årskurs 9. LÄS MER