Sökning: "innehåll"

Visar resultat 1 - 5 av 512 avhandlingar innehållade ordet innehåll.

  1. 1. Innehåll i text : en genomgång av faktorer av betydelse för texters innehåll, uppbyggnad och sammanhang

    Författare :Gunnel Källgren; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Språkvetenskap; Textlingvistik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Adoption av elektronisk handel i små och medelstora företag : Innehåll, kontext, process och samspelet mellan dessa

    Författare :Monika Magnusson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Elektronisk handel; adoption; små och medelstora företag; konceptuellt ramverk; innehåll; kontext; process; Information Systems; Informatik;

    Sammanfattning : E-commerce is far more common in large firms than in small and medium-sized enterprises (SMEs). As a result SMEs risk competitive disadvantages. A growing body of research has attended to this problem but few studies examine the adoption of e-commerce from a broader contextual perspective. LÄS MER

  3. 3. Kommunikativa strategier i texter om tobaksavvänjning : Innehåll, argumentation och modelläsare

    Författare :Astrid Skoglund; Gunilla Byrman; Orla Vigsø; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Swedish language; critical discourse analysis; smoking cessation; public health education; new rhetoric; argumentation; model reader; motivational interviewing; Svenska språket; kritisk diskursanalys; rökavvänjning; folkhälsoupplysning; nyretorik; argumentation; modelläsare; motiverande samtal; Swedish; Svenska språket Nordiska språk;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to examine the content and communicative strategies in texts used in a project on tobacco policy delegated by the Swedish government to the National Institute of Public Health (“The National Tobacco Assignment 2008–2010”). The study uses communicative strategies as an umbrella term for the way the texts fulfil the political assignment through adaptation to suit different receivers in a discursive practice with set guidelines for communication between experts and users, and how these strategies are visible in the studied texts. LÄS MER

  4. 4. Adoption av elektronisk handel : Innehåll, kontext, process och samspelet mellan dessa

    Författare :Monika Magnusson; Anders G. Nilsson; Péter Révay; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Adoption ”adoption” ; e-commerce “elektronisk handel” ; SME ”små och medelstora företag” ; conceptual framework ”konceptuellt ramverk” ; content ”innehåll” ; context ”kontext” ; process ”process” .; Informatics and systems science; Informatik och systemvetenskap; Information Systems; Informatik;

    Sammanfattning : E-commerce is far more common in large firms than in small and medium-sized enterprises (SMEs). As a result SMEs risk competitive disadvantages. A growing body of research has attended to this problem but few studies examine the adoption of e-commerce from a broader contextual perspective. LÄS MER

  5. 5. Historieundervisning i mångkulturella klassrum på grundskolans högstadium : En analys av lärares narrationer utifrån deras tal om sin historieundervisning

    Författare :Kenneth Sandelin; Martin Stolare; Anders Forsell; Martin Kristiansson; Mikael Berg; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; narrative; cultural heritage; content; focus group; multiculturalism; student influence; history teaching; classroom practice; praxis; majority adaptation; minority adaptation; the Western narrative; meta narrations; intercultural learning; choice of content; multiculturalism; interculturality; narrativ; kulturarv; innehåll; fokusgrupp; mångkultur; elevinflytande; historiedidaktik; klassrumsnära; praxis; majoritetsanpassning; minoritetsanpassning; västerländska berättelsen; metanarrationer; interkulterkulturellt lärande; innehållsval; mångkultur; interkulturalitet; History; Historia;

    Sammanfattning : Vilket innehåll kännetecknar historieundervisningen i klasser där samtliga eleverna har sin bakgrund i icke- europeiska länder? Hur ser innehållet ut i historieundervisningen i klasser där tvärtom alla eleverna har sin bakgrund i Sverige? Frågorna ledde fram till syftet för denna studie: att undersöka hur historielärare på grundskolans högstadium talar om innehållsval i mångkulturella klasser.Studiens datainsamlingsmetod utgörs av intervjuer, både individuella och fokusgruppsintervjuer. LÄS MER