Sökning: "uppfattning"
Visar resultat 1 - 5 av 321 avhandlingar innehållade ordet uppfattning.
1. Betydelsen av personlighet och uppfattning om läkemedel för följsamhet till astmamedicinering
Sammanfattning : En okontrollerad astma kan leda till komplikationer i lungor och luftvägar. Astma kan kontrolleras med läkemedelsbehandling men fullständig astmakontroll uppnås inte alltid. Den vanligaste orsaken till att astmakontrollen inte uppnås är brister i följsamheten till astmamedicinering. LÄS MER
2. Brukarens uppfattning av inomhusmiljön-En fältundersökning av en modern kontorsbyggnad
Sammanfattning : Föreliggande licentiatuppsats beskriver hur ett modernt kontor uppfattas av de som arbetar i byggnaden dagligen, speciellt med hänsyn tagen till åsikter om inomhusklimatet. Projektets grundtanke var att genom en tvärvetenskaplig jämförelse av mätdata söka subjektiva samband mellan olika aspekter på trivsel med arbetsplatsen och hur det termiska klimatet uppfattas i ett modernt kontor. LÄS MER
3. ”Ska vi googla, fröken?” : Några förskollärares uppfattningar om undervisning relaterad till digitala tekniker i förskolan
Sammanfattning : This study aims to gain deeper insights in digital technology supported teaching in Swedish early childhood education (ECE) settings. Introduction of digital goals in Swedish ECE curriculum obliges preschool teachers to integrate digital technologies into educational practices and calls for a relevant definition and a defined content for this teaching area. LÄS MER
4. Våld mot vårdare i sjukhemsvård
Sammanfattning : This thesis aimed to explore factors related to the prevalence of violence towards caregivers working in a nursing home context. The aim was also to describe caregivers’ perceptions and experiences of violence in a nursing home context. The thesis comprises four studies. LÄS MER
5. Variationens betydelse för elevernas lärande. Relationen mellan en funktions graf och grafen till funktionens derivata
Sammanfattning : The significance of variation for students’ learning – The relationship between a graph and its derivative graph The concept of derivative is multifaceted and can be described in a variety of representations. Nevertheless, students ́ knowledge of the concept is often restricted to a set of loosely connected algebraic actions and many students facing a graph express the need for a formula in order to use the differentiation rules. LÄS MER