Sökning: "teori hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 52 avhandlingar innehållade orden teori hälsa.

  1. 1. Social capital and well-being in the transitional setting of Ukraine

    Författare :Kateryna Karhina; Malin Eriksson; Nawi Ng; Mehdi Ghazinour; Mikael Rostila; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; social capital; social support; volunteering; transformation; crisis; military conflict; transitional; well-being; health; inequality; Ukraine; socialt kapital; socialt stöd; volontärarbete; omvandling; kris; militär konflikt; övergångssamhälle; Ukraina; välbefinnande; hälsa; ojämlikhet; folkhälsa; Public health;

    Sammanfattning : Background: The military conflict in Ukraine that started in 2014 was accompanied with many changes in the political, economic and social spheres. It brought informal volunteering activities (i.e. one form of social capital) to emerge, function and later to be formalized, in order to support soldiers and their families. LÄS MER

  2. 2. Ordinary mealtimes under extraordinary circumstances : Routines and rituals of nutrition, feeding and eating in children with a gastrostomy and their families

    Författare :Ellen Backman; Ebba Sundin; Mats Granlund; Ann-Kristin Karlsson; Juliet Goldbart; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; AAC; ecocultural theory; enteral nutrition; ICF; participation; pediatric; health; AKK; ekokulturell teori; delaktighet; hälsa; handikappvetenskap;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to explore routines and rituals related to feeding, eating, and mealtimes in families that have a child with a gastrostomy tube (G-tube), from the perspectives of healthcare professionals, the children, and their parents. The thesis is based on four empirical studies. LÄS MER

  3. 3. Där eleverna är : Ett arenaperspektiv på skolan som en stödjande miljö för hälsa

    Författare :Maria Warne; Katja Gillander Gådin; Kristen Snyder; Monica Eriksson; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; adolescents; empowerment; health promotion; participation; positive health; salutogenic; settingsapproach; pupils; support; supportiv environment; students; teenagers; recuperation; youth; arenabaserat; barn; delaktighet; elever; empowerment; hälsofrämjande; positiv hälsa; salutogenes; stödjande miljö; tonåringar; ungdomar; återhämtning;

    Sammanfattning : Hälsa skapas inte i ett vakuum utan i relation mellan individer och omgivning. Skolan är därför en viktig arena för barn och ungdomar eftersom de tillbringar större delen av sin vakna tid där. LÄS MER

  4. 4. “It was like I had to fit into a category” : people with trans experiences navigating access to trans-specific healthcare and health

    Författare :Ida Linander; Lisa Harryson; Isabel Goicolea; Anne Hammarström; Erika Alm; Jan Wickman; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Transgender; Gender dysphoria; Qualitative; Access to healthcare; Health inequalities; Affective labour; Trans studies; Queer phenomenology; Foucault; Governmentality; Sex reassignment; folkhälsa; Public health; gender studies; genusvetenskap;

    Sammanfattning : Background: Trans issues have received increased attention over the last couple of years and important changes have been made in the legislation relating to gender reassignment and in trans-specific healthcare practices. At the same time, many people with trans experiences report poor mental health, bad experiences when encountering the healthcare and a tendency to postpone seeking care due to being badly treated. LÄS MER

  5. 5. Vila och lärande om vila. En studie på livsvärldsfenomenologisk grund

    Författare :Margareta Asp; Karin Dahlberg; Kerstin Segesten; Britt-Marie Ternestedt; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; rest; stress; health; caring; learning; skills; lived body; life-world; phenomenology; vila; stress; hälsa; fenomenologi; lärande; vårdande; omvårdnad; färdighet; levd kropp; livsvärld; Caring sciences; Vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Avhandlingsarbetets syfte var att utifrån människors levda erfarenheter av vila, utveckla en tentativ teori om vila och om lärande avseende vila. Den kunskapen har utgjort grund för att beskriva hur förutsättningar för lärande avseende vila kan skapas. LÄS MER