Sökning: "subject-specific understanding"

Visar resultat 1 - 5 av 16 avhandlingar innehållade orden subject-specific understanding.

  1. 1. Geografilärares ämnesförståelse : Ämnesdidaktiska berättelser som reflektionsarena skapar kunskap om skolans geografi

    Författare :Patrik Magnusson; Gabriel Bladh; Hans Olof Gottfridsson; Mikael Ring; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; subject-specific understanding; reflection; preparedness-subject; kunskap; everyday life; teacher agency; professional autonomy; curriculum making; ämnesförståelse; reflektion; beredskapsämne; kunskap; vardag; läraragens; frirum; medskapande; Kulturgeografi; Human Geography;

    Sammanfattning : Kunskaper om och perspektiv på skolämnet geografi är viktiga när relationen mellan lärare och ämne sätt i fokus, särskilt om lärares ämnesspecifika förståelse betraktas som bärande för hur geografiämnet blir till i skolan.Syftet med denna studie är att utforska hur geografilärares ämnesspecifika förståelse kommer till uttryck och kan förstås när lärare själva får reflektera över ämnet och undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Bilingual subject-specific literacies? Teachers’ and learners’ views and experiences of two school languages in biology, civics, history and mathematics : Case studies from the Swedish upper secondary school

    Författare :Ylva Sandberg; Tore Nilsson; Inger Lindberg; Liss Kerstin Sylvén; Jenny Wiksten Folkeryd; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teacher and learner cognition; CLIL; subject-specific literacies; språkdidaktik; Language Education;

    Sammanfattning : This licentiate thesis investigates teachers’ and students’ cognitions of bilingual subject-specific literacies. The thesis builds on three different studies, referred to as case studies, conducted in Content and Language Integrated Learning (CLIL) study programmes in the Swedish upper secondary school. LÄS MER

  3. 3. Klassrummets semiotiska resurser : en språkdidaktisk studie av skolämnena hem- och konsumentkunskap, biologi och kemi

    Författare :Anna Maria Hipkiss; Ann-Catrine Edlund; Per-Olof Erixon; Per Holmberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; classroom communication; classroom design; educational sociology; secondary school; semiotic resources; semantic waves; social semiotics; SFL; subject-specific language;

    Sammanfattning : This thesis focuses on how different semiotic resources, such as spoken and written texts, artefacts and activities interact with classroom design and classroom communication in three school subjects in Swedish secondary school: Home and Consumer Studies, Biology and Chemistry. The research process has been concerned with the affordances that are created through different semiotic resources in classroom design and in classroom communication in the three school subjects, focusing on academic language and student participation. LÄS MER

  4. 4. Bokstavligt, bildligt och symboliskt i skolans matematik : – en studie om ämnesspråk i TIMSS

    Författare :Ida Bergvall; Caroline Liberg; Jenny Wiksten Folkeryd; Johan Prytz; Astrid Pettersson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematical subject language; systemic functional linguistics; social semiotics; semiotic resources; students; disciplinary literacy; mathematics education; TIMSS; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to deepen the understanding of mathematical subject language regarding three semiotic resources, written language, images and mathematical symbols. The theses also investigates high- and low-performingstudents encounter with mathematical subject language. LÄS MER

  5. 5. Multiscale Modelling of Proximal Femur Growth : Importance of Geometry and Influence of Load

    Författare :Priti Yadav; Elena Gutierrez Farewik; Marco Viceconti; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; bone tissue modeling; deformity; biomechanics; osteogenic index; poroelastic material; octahedral shear stress; hydrostatic stress; fluid velocity; octahedral shear strain; MRI; walking; jumping; sedentation; Engineering Mechanics; Teknisk mekanik;

    Sammanfattning : Longitudinal growth of long bone occurs at growth plates by a process called endochondral ossification. Endochondral ossification is affected by both biological and mechanical factors. LÄS MER