Sökning: "praktisk kunskap"

Visar resultat 6 - 10 av 86 avhandlingar innehållade orden praktisk kunskap.

  1. 6. Skådespelaren i barnteatern : utmaningar för oss som spelar teater för barn och unga : en doktorsavhandling i praktisk kunskap

    Författare :Niklas Hald; Ingela Josefsson; Karin Helander; Ingrid Elam; Ronny Ambjörnsson; Stockholms konstnärliga högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Barnteater; Barn och teater; Skådespelarkonst; Skådespeleri; Barnteater; Praktisk kunskap; Teater; Skådespelarkonst; Skådespeleri; Skådespelare; Konstnärlig forskning; Artistic practices; Konstnärliga praktiker;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att visa på den komplexitet som skådespelarens arbete med teater för barn och unga innebär. Avhandlingstexten utgår från en kritisk granskning av min egen professionella erfarenhet av att spela teater för barn och unga. LÄS MER

  2. 7. Lära för skrivundervisning : En studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket

    Författare :Helen Winzell; Bengt-Göran Martinsson; Suzanne Parmenius-Swärd; Per Holmberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; PCK; subject matter knowledge; writing; writing development; Swedish teacher; prospective teacher; novice teacher; upper secondary school; didactics; local and global; writing instruction; the teaching of writing; syllabus; teaching strategy; transformation; Ämnesdidaktisk kunskap; skrivdidaktisk kunskap; ämneskunskap; skrivande; skrivutveckling; svensklärare; lärarstudent; nybliven lärare; gymnasieskolan; didaktik; lokal och global; skrivundervisning; kursplan; undervisningsstrategi; transformation;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka hur och under vilka villkor som svensklärares kunskap om skrivundervisning växer fram i och efter lärarutbildningen.I en delstudie analyseras hur skrivande, skrivutveckling och skrivundervisning framställs och förmedlas som kunskapsområden i kursplaner som beskriver ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kurser i ämneslärarutbildningen i svenska. LÄS MER

  3. 8. Såga rakt och tillverka uttryck : En studie av hantverkskunnandet i slöjdämnet

    Författare :Jenny Frohagen; Ingrid Professor; Ingvild Førsteamanuensis; Marléne Johansson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sloyd Education; Craft Knowing; Craft literacy; Sloyd literacy; Knowing-in-action; Tacit Knowing; Learning Study; Phenomenographic Analysis; Slöjd; Slöjdundervisning; Hantverkskunnande; slöjdlitteracitet; praktisk kunskap; manuell bildning; tyst kunskap; learning study; fenomenografisk analys; utbildningsvetenskap med inriktning mot praktiska kunskapstraditioner; Educational Sciences in Arts and Professions;

    Sammanfattning : Sloyd is related to craft knowing, making traditions and materiality. The meaning of knowing in sloyd is vaguely articulated and thereby can be interpreted by teachers in different ways. This study aims at contributing to an articulation of craft knowing within sloyd education. LÄS MER

  4. 9. Hertig av ovisshet : aspekter på yrkeskunnande

    Författare :Lotte Alsterdal; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; practical versus theoretical knowledge; skill of epistemology; tacit knowledge; comparative case study; literary metaphor; analogical thinking; indirect method; occupational training; praktisk kunskap versus teoretisk kunskap; yrkeskunnandets epistemologi; tyst kunskap; jämförande fallstudier; litterära metaforer; analogiskt tänkande; indirekta metoder; yrkesutbildning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 10. Please Be Patient : A Cultural Phenomenological Study of Haemodialysis and Kidney Transplantation Care

    Författare :Martin Gunnarson; Fredrik Svenaeus; Susanne Lundin; Klaus Lindgaard Høyer; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; haemodialysis; kidney transplantation; kidney failure; patienthood; culture; phenomenology; embodiment; medical practice; neoliberalism; Kritisk kulturteori; Critical and Cultural Theory; haemodialysis; kidney transplantation; kidney failure; patienthood; culture; phenomenology; embodiment; medical practice; neoliberalism;

    Sammanfattning : This thesis examines the practice of haemodialysis and kidney transplantation, the two medical therapies available for persons with kidney failure, from a phenomenological perspective. A basic assumption made in the thesis is that contemporary biomedicine is deeply embedded in the cultural, historical, economic, and political circumstances provided by the particular local, national, and transnational contexts in which it is practiced. LÄS MER