Sökning: "pedagogiska möten"

Visar resultat 6 - 10 av 18 avhandlingar innehållade orden pedagogiska möten.

  1. 6. Du och Jag : Dialogiska möten kring text i resursskolans klassrum

    Författare :Stina Gårlin; Marie Nilsberth; Carin Roos; Birgitta Ljung Egeland; Anneli Frelin; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; relational pedagogy; students with ASD; special needs education; literacy; classroom interaction; Buber; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : This thesis takes an interest in the literacy practices in a Special Educational Needs (SEN) classroom for grades 7-9 in a compulsory school, where most students are diagnosed with Autism Spectrum Disorder (ASD). The diagnosis ASD often implies difficulties related to print literacy as well as deficits in social interaction (ICD5), and many of these students show a relatively low rate of passing grades in school. LÄS MER

  2. 7. Pedagogiska möten mellan patienter och sjuksköterskor på en medicinsk vårdavdelning : Mot en vårddidaktik på livsvärldsgrund

    Författare :Febe Friberg; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 8. Vad eller vem? : en pedagogisk rekonstruktion av G. H. Meads teori om människors intersubjektivitet

    Författare :Moira von Wright; Lars Lövlie; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; intersubjektivitet; pedagogisk teori; pedagogisk filosofi; pragmatism; Mead; lärare-elev relationer; relationell; mening; pedagogiska möten; subjektivitet; Education; Pedagogik; pedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 9. Förskollärare planerar barns möten med matematik : Ett reflektivt skoldidaktiskt perspektiv

    Författare :Josefin Rostedt; Joakim Samuelsson; Ingrid Karlsson; Camilla Björklund; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pre-school; planning; didactics; teaching mathematics; förskola; planering; didaktik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Licentiatavhandlingen riktar blicken mot planeringsarbete i förskolan. Syftet är att beskriva och analysera förskollärares autentiska planering av barns möten med matematik. Studiens teoretiska inramning utgörs av den reflektiva skoldidaktiska teorin som betonar, oavsett skolform, lärares ansvarstagande för undervisning. LÄS MER

  5. 10. Om lärande i verksamhetsanknutna samtal : En studie i prat och om lärande i möten på en arbetsplats

    Författare :Monica Bjerlöv; Magnus Söderström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; discourse; spontaneous unplanned learning; variations; change; interplay; decentering; public authority; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This thesis describes the spontaneous, unplanned learning of the participants in workbased discourses. We follow the activities of ten participants in five workbased discourses at a public authority.The study uses a qualitative method and its theoretical foundation is a constructivist and intentional perspective on learning. LÄS MER