Sökning: "music pedagogic"

Visar resultat 6 - 10 av 10 avhandlingar innehållade orden music pedagogic.

  1. 6. Örats skolning : Radiokonservatoriet och musikbildningsarbetet

    Författare :Ronny Lindeborg; Bengt Olsson; Harald Jørgensen; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; music education; hermeneutics; essentialism; distance education; musical literacy; Music education; Musikpedagogik;

    Sammanfattning : This dissertation has the main purpose of analysing the biggest single musical educational project in Sweden, so far, Radiokonservatoriet (the Radio Conservatory) from an educational perspective. The project was planned and carried out in 1965–68. This was a time of change in Swedish society. LÄS MER

  2. 7. Sångskatten som socialt minne : en pedagogisk studie av en samling skolsånger

    Författare :Ann-Mari Flodin; Bengt Olsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Swedish school songs; traditional songs; song categories; analysis of songs; history of music education; collective memory; teacher training colleges; primary schools; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This thesis is an attempt to study a treasury of songs compiled by the students of the Swedish teacher training colleges in 1941. The students answered a questionnaire from a primary school teacher in southernmost Sweden, sent out to all the teacher training colleges. LÄS MER

  3. 8. Nya perspektiv på litteraturhistoria : Utbildningsprogram om antiken, romantiken och Strindberg 1960–2012

    Författare :Stina-Karin Skillermark; Bengt-Göran Martinsson; Emma Eldelin; Stefan Lundström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; The history of literature; Representation; Swedish educational programmes; The pedagogy of the history of literature; Multimodality; Media landscape; Edutainment; Implied recipient; Education; Bildung; Cultural field; Postmodernity liquid modernity; Litteraturhistoria; Litteraturhistoriska representationer; Utbildningsprogram; Utbildningsradion; Litteraturhistoriedidaktik; Multimodalitet; Medielandskap; Medieekologi; Edutainment; Tänkt mottagare; Bildning; Kulturella fält; Postmodernitet flytande modernitet;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka de litteraturhistoriska framställningarna och deras tänkta mottagare i utbildningsprogram om antiken, romantiken och författaren August Strindberg under tidsperioden 1960–2012.I avhandlingens första delstudie analyseras programmens innehåll och form. LÄS MER

  4. 9. Deltagandets kontextuella villkor : fem träningsskoleklassers pedagogiska praktik

    Författare :Daniel Östlund; Susan Tetler; Lotta Anderson; Kristianstad University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : The thesis should be regarded as a contribution to the development of knowledge about the interaction taking place in the educational setting for pupils with PIMD in Sweden, the training school (Sw. Träningsskola), and the contextual and interactional conditions that characterizes this educational setting. LÄS MER

  5. 10. Deltagandets kontextuella villkor : fem träningsskoleklassers pedagogiska praktik

    Författare :Daniel Östlund; Malmö högskola; []
    Nyckelord :Ethnography; Interaction; Interactional resources; Participation; Pedagogical praxis; PIMD;

    Sammanfattning : Träningsskolan är en inriktning inom grundsärskolan där eleverna utbildas utifrån ämnesområden som estetisk verksamhet, kommunikation, motorik, verklighetsuppfattning och vardagsaktiviteter. Träningsskolan har en relativt kort historia och inrättades i slutet av 1960-talet. LÄS MER