Sökning: "kreativa aktiviteter"

Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar innehållade orden kreativa aktiviteter.

  1. 1. Lek som matematisk aktivitet : hur matematiska aktiviteter konstitueras i förskola och förskoleklass och hur de förändras under en kompetensutvecklingsinsats

    Författare :Christina Svensson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :kompetensutveckling; matematiska aktiviteter; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker hur 61 pedagogers förståelse av Bishops matematiska aktiviteter Leka, Förklara, Designa, Lokalisera, Mäta och Räkna förändras under en kompetensutvecklingsinsats. Med stöd av vetenskapliga metoder inom sociokulturella teoribildningar, bidrar studien till att synliggöra historiska och kulturella motstånd som genom medierande handlingar producerats i verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Integration and creative experiences after a merger of two organizations within the Social Insurance Service : A longitudinal group perspective

    Författare :Ingrid Dackert; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Experience sampling; Repertory grid; Team climate; Innovation; Creativity; Organizational climate; Merger; Organizational culture; Psychology; Psykologi;

    Sammanfattning : Mergers of organizations are a widespread phenomenon in the public as well as in the private sector. The individual and the organizational outcomes are dependent on the success of the integration process. During the integration after a merger, a cross-fertilization of ideas, working methods etc. LÄS MER

  3. 3. Care of people with dementia : patients' characteristics, organisational climate and staff attitudes

    Författare :Karl-Gustaf Norbergh; Anders Wimo; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Caring sciences; Vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling var att undersöka funktionsförmågor hos personer med demens vid inflyttning till gruppboende under olika tidsperioder, hur personer med demens tillbringar sin tid i olika vårdformer samt strukturen i vårdares attityder till personer med demens. Data baseras på: 1) retrospektiva data av funktionell förmåga bland personer med demens vid inflyttning till gruppboende; 2) icke-deltagande observationer av patienters aktiviteter (2024 observationer) på en psykogeriatrisk avdelning; 3) icke-deltagande observationer av patienters aktiviteter i gruppboende skattade som ett ”kreativt organisationsklimat” (3061 observationer) och i gruppboende skattade som ett ”mindre kreativt organisationsklimat” (3399 observationer); 4) semantisk differentialteknik för att identifiera strukturen i vårdares attityder till personer med demens (1237 skattningar). LÄS MER

  4. 4. Mellan människor och ting : En interaktionistisk analys av samlandet

    Författare :Marcus Persson; Sociologiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; collectibles; collectors; collecting; reference group; identity; Self-development; recognition; role-taking; game; play; transaction; interaction; creativity; neo-median; Joas; Mead; theory of action; Humans and things; sociology of things; phenomenology; Sociology; Social psychology; Joas; Mead; Sociologi; Socialpsykologi;

    Sammanfattning : In most sociological paradigms the importance of human interaction for the understanding of societies, is a well established fact. In this study, the focus is the interaction between human beings and material things as it is occurring in practice. LÄS MER

  5. 5. Parskrivande och klassrumsdialog i årskurs 2 : En fallstudie av textaktiviteter när elever planerar och skriver berättelser under tre lektioner

    Författare :Karin Ekelund Bybro; Catarina Schmidt; Karin Jönsson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; paired writing; storytelling; the writing process; dialogue for learning; social practice; primary school; 8-year-olds;

    Sammanfattning : Syftet med fallstudien är att bidra med didaktisk förståelse för relationerna mellan skrivande och andra former av kommunikation, liksom för sådana faktorer som möjliggör och/eller hindrar yngre elevers gemensamma textskapande i klassrummet. Forskningsfrågorna berör hur dialogiskt parskrivande tar form, när tre elevpar planerar och parskriver en berättelse samt hur de stödstrukturer som erbjuds fungerar för dessa elever. LÄS MER