Sökning: "interview interaction"

Visar resultat 1 - 5 av 173 avhandlingar innehållade orden interview interaction.

  1. 1. Cultivating Mechanical Sympathy : Making meaning with ambiguous machines

    Författare :Joseph La Delfa; Kristina Höök; William Odom; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Drones; Aesthetics; Design; Human-Computer Interaction; Human-Drone Interaction; Human-Robot Interaction; drönare; estetik; design; människa-datorinteraktion; människa-drönarinteraktion; människa-robotinteraktion; Människa-datorinteraktion; Human-computer Interaction;

    Sammanfattning : Moving with a drone can be a captivating and reflective experience. A drone can easily grab my attention, yet its hold is distinctly different to a screen where my body goes missing and my eyes are held captive. Instead, my body feels alive and present. As if every part of it is playing a crucial role in keeping the drone in the air. LÄS MER

  2. 2. Shades of Use : The Dynamics of Interaction Design for Sociable Use

    Författare :Mattias Arvola; Kjell Ohlsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; interaction design; customer meetings; design studios; domestic environments; Cognitive science; Kognitionsvetenskap;

    Sammanfattning : Computers are used in sociable situations, for example during customer meetings. This is seldom recognized in design, which means that computers often become a hindrance in the meeting. LÄS MER

  3. 3. Making Questions and Answers Work : Negotiating Participation in Interview Interaction

    Författare :Clara Iversen; Maria Eriksson; Tora Holmberg; Elizabeth Stokoe; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Interviews; participation; epistemics; institutional-talk-in-interaction; questions and answers; social studies of childhood; sociology of scientific knowledge; discursive psychology; conversation analysis;

    Sammanfattning : The current thesis explores conditions for participation in interview interaction. Drawing on the ethnomethodological idea that knowledge is central to participation in social situations, it examines how interview participants navigate knowledge and competence claims and the institutional and moral implications of these claims. LÄS MER

  4. 4. Samtalat skolledarskap : kategoriserings- och identitetsarbete i interaktion

    Författare :Anita Nordzell; Gunnar Sundgren; Mats Börjesson; Fritjof Sahlström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School leadership; school management; educational management; membership categorization analysis; identity work; talk-in-interaction; meeting; interview; ethnomethodology; social constructionism; Skolledning; skolledare; kategoriserings- och konversationsanalys; identitetsarbete; interaktion; samtal; mötessamtal; intervjusamtal; etnometodologi; socialkonstruktionism; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att visa hur skolorganisation, skolledning och skolledaridentiteter produceras, formas och omformas i samtalad interaktion samt att visa vilka diskursiva metoder som de samtalande använder för att bygga upp sina begrepp och kategorier och samtidigt göra dem socialt acceptabla i sitt sammanhang. Jag har tagit teoretisk och analytisk utgångspunkt i etnometodologi, socialkonstruktionism och kategoriseringsanalys. LÄS MER

  5. 5. Samproducerat ledarskap : Hur rektorer och lärare formar ledarskap i skolans vardagsarbete

    Författare :Ann Ludvigsson; Mohamed Chaib; Helene Ahl; Glenn Hultman; Magnus Söderström; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school administration; school leadership; leadership; distributed leadership; Co-Produced leadership; principal; school head; pre-school teacher; leisure-time pedagogue; compulsory school teacher; social constructionism; interaction; culture; case study; interview; observation; skolledarskap; ledarskap; fördelat ledarskap; samproducerat ledarskap; rektor; skolledare; lärare; förskollärare; fritidspedagog; grundskollärare; socialkonstruktionism; samspel; kultur; fallstudier; intervju; observation; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om ledarskapet i skolan. Skolan är en sammansatt verksamhet och i ledarskapet handlar det om att hantera många olika uppgifter på olika nivåer. Samtidigt som skolledare och lärare skall leva upp till samhälleliga förväntningar på skolverksamheten skall de också hantera kulturella villkor inom skolan. LÄS MER