Sökning: "inte"

Visar resultat 1 - 5 av 6505 avhandlingar innehållade ordet inte.

  1. 1. Inte bara musik. : Om elevers positionerande i grundskolans musikklassrum

    Författare :Mikael Persson; Claes Ericsson; Monica Lindgren; Elin Angelo; Kungl. Musikhögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Music pedagogy; Music education; Discursive psychology; Discourse analysis; Conversation analysis; Positioning theory; Secondary school; Gender; Social constructionism; Music pedagogy; Music education; Discursive psychology; Discourse analysis; Conversation analysis; Positioning theory; Secondary school; Gender; Social constructionism;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to study how positioning among students in the music classroom interplays with music teaching activities as practised in Swedish comprehensive schools. The study uses a videoethnographic technique for documenting interactions between students in two different music classrooms. LÄS MER

  2. 2. Teknik eller inte? : Attityder och intressen bakom grundskoleelevers val av framtida studievägar

    Författare :Jan Grenholm; Edvard Nordlander; Håkan Löfgren; Per Gyberg; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teknik; intresse; attityd; flickor; gymnasieskola; fokusgrupper; Grounded Theory; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om hur elever i grundskolan resonerar inför sina val till gymnasieskolan.Attityder, beteende, nyfikenhet och intresse är nyckelord genom hela undersökningen där vi får ta del av ungdomars tankar om framtida studier och yrken. Via fokusgruppsamtal får grundskoleelever komma till tals. LÄS MER

  3. 3. Varför inte högskola? : En longitudinell studie av olika faktorers betydelse för studiebegåvade ungdomars utbildningskarriär

    Författare :Margareta Hammarström; Jönköping University; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Programmed or Not : A study about programming teachers’ beliefs and intentions in relation to curriculum

    Författare :Lennart Rolandsson; Inga-Britt Skogh; Sirkku Männikkö Barbutiu; Erik Barendsen; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; computing; programming education; teachers’ beliefs; intentionality; curriculum development; curriculum studies; upper secondary school; Teknikvetenskapens lärande och kommunikation; Education and Communication in the Technological Sciences;

    Sammanfattning : In the intersection of technology, curriculum and intentions, a specific issue of interest is found in the gap between teachers’ intentions and implementations of curriculum. Instead of approaching curriculum and technology as something fait accompli, teachers are considered crucial in the re-discovery of what and how to teach. LÄS MER

  5. 5. Vård som inte blivit utförd : Uppfattningar från vårdpersonal och enhetschefer inom kommunal vård och omsorg för äldre

    Författare :Ingrid Andersson; Carina Bååth; Jan Nilsson; Anna Josse Eklund; Margareta Westerbotn; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; BERNCA-NH; BERNCA-NH HC SWE; care staff; first line managers; instrument; municipal healthcare; missed nursing care; older people; patient safety; prevalence; BERNCA-NH; BERNCA-NH HC SWE; enhetschef; instrument; kommunal vård och omsorg; patientsäkerhet; prevalens; vårdpersonal; vård som inte blivit utförd; äldre; Nursing Science; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Övergripande syfte – Att undersöka samt öka och fördjupa kunskapen om vård som inte blivit utförd, inom kommunal vård och omsorg för äldre, utifrån vårdpersonals och enhetschefers uppfattningar och erfarenheter.Metod – Forskningsområdet vård som inte blivit utförd inom kommunal vård och omsorg för äldre kartlades med en scoping review, 16 artiklar inkluderades (I). LÄS MER