Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bilder av tonårsflickor : Om estetik och identitetsarbete

    Författare :Anette Göthlund; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Estetik; estetisk praktik; modernitet; tonårsflickor; identitetsarbete; kön; självbild; självpresentation; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : Avhandlingen är en etnografiskt inspirerad studie som genom deltagande observation och intervjuer har studerat nio stycken femton/sexton-åriga flickor under drygt ett års tid. Studien handlar om tonårsflickornas identitetsarbete, med fokus på de estetiska intryck och uttrycksformer som man kan identifiera i samband med denna process. LÄS MER

  2. 2. Samtalat skolledarskap : kategoriserings- och identitetsarbete i interaktion

    Författare :Anita Nordzell; Gunnar Sundgren; Mats Börjesson; Fritjof Sahlström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School leadership; school management; educational management; membership categorization analysis; identity work; talk-in-interaction; meeting; interview; ethnomethodology; social constructionism; Skolledning; skolledare; kategoriserings- och konversationsanalys; identitetsarbete; interaktion; samtal; mötessamtal; intervjusamtal; etnometodologi; socialkonstruktionism; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att visa hur skolorganisation, skolledning och skolledaridentiteter produceras, formas och omformas i samtalad interaktion samt att visa vilka diskursiva metoder som de samtalande använder för att bygga upp sina begrepp och kategorier och samtidigt göra dem socialt acceptabla i sitt sammanhang. Jag har tagit teoretisk och analytisk utgångspunkt i etnometodologi, socialkonstruktionism och kategoriseringsanalys. LÄS MER

  3. 3. Att göra lärandet synligt? : Individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation

    Författare :Eva Mårell-Olsson; Gun-Marie Frånberg; Camilla Hällgren; Fredrik Paulsson; Lars Svensson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; personal development plans; PDP; digital; tool; participation; influence; identity work; identity construction; education; school; Individuella utvecklingsplaner; digital; verktyg; delaktighet; inflytande; identitetsarbete; identitetskonstruktion; utbildning; skola; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Since 2006 there have been two major changes to the Swedish Education Act. In January 2006, the first change, concerning nine-year compulsory school, took effect. The Act now requires that Personal Development Plans (i.e. LÄS MER

  4. 4. Vi och dom i skola och stadsdel : Barns identitetsarbete och sociala geografier

    Författare :Katarina Gustafson; Solveig Hägglund; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :Social sciences; ethnography; narratives; children; identity; social geography; school; school choice; segregation; SAMHÄLLSVETENSKAP; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The thesis is an ethnographic study of children’s identity work and social geographies in the schools and neighbourhoods of a Swedish suburb. The aim of the reported research is to study children’s agency and their narratives of different places. LÄS MER

  5. 5. Är jag en riktig same? : En etnologisk studie av unga samers identitetsarbete

    Författare :Christina Åhren; Umeå universitet; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER