Sökning: "historical lessons"
Visar resultat 1 - 5 av 37 avhandlingar innehållade orden historical lessons.
1. Lärdomar av folkmord : Undervisning och lärande som historisk tolkning och orientering
Sammanfattning : The overarching purpose of this dissertation is to explore possible ways of designing history teaching about genocides to enable learning that develops both knowledge of the history of genocides and the students’ ability to use history for orientation in everyday life. Previous research shows that there is disagreement about what characterises a desirable learning outcome from studying genocides. LÄS MER
2. Att konstruera historiska förklaringar : Vad elever kan behöva lära för att kunna resonera om orsak samt tolka och använda källor inom gymnasieämnet historia
Sammanfattning : The objective of this study was to gain knowledge concerning what up-per secondary students need to learn to be able to construct historical explanations while working with historical sources. The study also explored how teaching could be designed to enhance student’s capabilities. LÄS MER
3. Historiska resonemang på mellanstadiet : En designbaserad studie för att utveckla undervisningen
Sammanfattning : Den här studien tar sin utgångspunkt i en av de förändringar som införandet av läroplanen 2011 innebar, nämligen att mellanstadieelever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att föra historiska resonemang. Syftet är att bidra med kunskap om relationen mellan lärares planering för och mellanstadieelevers utveckling av historiskt resonerande och ämneslitteracitet. LÄS MER
4. Learning history in an enquiry and source-based practice : What do students need to learn in relation to second-order concepts to be able to handle historical sources?
Sammanfattning : In this thesis, results from three studies and a reanalysis have been combined to provide knowledge of what students need to learn in relation to the second-order concepts of evidence, historical empathy and causation, for them to be able to handle historical sources and construct accounts. Data has been collected in two intervention studies conducted in collaboration with a group of upper secondary teachers. LÄS MER
5. Historia på högstadiet : Historiekulturella yttringar i och utanför ett klassrum i Sverige hösten 2009
Sammanfattning : How do students use schools´ history education to develop their historical consciousness? In which ways could history education be regarded as a historical-culture expression, i.e. as a part of a society’s interest in the past? This thesis takes its point of departure in these overarching questions. LÄS MER