Sökning: "Clarke transformation"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden Clarke transformation.

  1. 1. Homogeneous and heterogeneous Cp*Ir(III) catalytic systems : Mechanistic studies of redox processes catalyzed by bifunctional iridium complexes, and synthesis of iridium-functionalized MOFs

    Författare :Greco González Miera; Belén Martín-Matute; Matt Clarke; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; catalysis; bifunctional; metal-ligand cooperation; amine alkylation; Hammett; kinetics; acceptorless alcohol dehydrogenation; MOF; transition metal; synchrotron; organisk kemi; Organic Chemistry;

    Sammanfattning : The purpose of this doctoral thesis is to investigate and develop catalytic processes mediated by iridium(III) complexes. By understanding the mechanisms, the weaknesses of the designed catalysts can be identified and be overcome in the following generation. LÄS MER

  2. 2. On monitoring voltage transients in medium and low voltage power systems

    Författare :Anna Tjäder; Chalmers tekniska högskola; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Clarke transformation; ESPRIT; overvoltage; surges; power system; power quality; capacitor switching; transients; power quality monitoring;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Lärarutbildarens professionella agency i en digital tid

    Författare :Anna Roumbanis-Viberg; Karin Forslund Frykedal; Cathrine Edelhard Tømte; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Professional agency; digitalization; teacher educator; professional identity; Professionell agency; digitalisering; lärarutbildare; professionell identitet; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker hur lärarutbildare uppfattar och hanterar sin yrkesvardag i en digital tid. Den digitala transformationen av samhället innebär att lärarutbildaren står inför att lära nytt, att förstå och hantera digitaliseringen i sitt professionella utövande och samtidigt utveckla studenters professionella digitala kompetens och en förståelse för sitt kommande digitala läraruppdrag. LÄS MER