Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 169 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Swedish Dimensional Adjectives

    Författare :Anna Vogel; Staffan Hellberg; Lena Ekberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; dimensional adjectives; semantics; cognitive linguistics; Swedish; spatial; antonymy; prototype theory; polysemy; corpus-based; elicitation test; Languages and linguistics; Språkvetenskap;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to give a thorough and detailed account and analysis of the semantics of twelve Swedish dimensional adjectives: hög ’high/tall’, låg ’low’, bred ’broad/wide’, smal ’narrow’ vid ’broad’, trång ’narrow’, tjock ’thick’, tunn ’thin’, djup ’deep’, grund ’narrow’, lång ’long’ and kort ’short’. Focus has been placed on their spatial, non-metaphorical sense. LÄS MER

  2. 2. Godkänd i svenska? : Bedömning och analys av gymnasieelevers texter

    Författare :Eva Östlund-Stjärnegårdh; Caroline Liberg; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Scandinavian languages - general; Upper-secondary school; school texts; grades; assessment; Swedish; national tests; writing; manipulated texts; sentence structure; holistic scoring; Nordiska språk - allmänt; Gymnasieskola; elevtext; betyg; bedömning; svenska; nationella prov; skrivande; manipulerade texter; meningsbyggnad; helhetsbedömning; Scandinavian languages; Nordiska språk; Nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : This thesis deals with the assessment of school texts by students in Swedish upper-secondary school or in the corresponding adult education and concentrates on what differs between the grades Pass and Fail. The 60 texts used in the survey come from the 1997 archives of the national test construction group. LÄS MER

  3. 3. Resultatet av ett prov : Svensklärare om washbackeffekter av nationellt läsförståelseprov på gymnasiet

    Författare :Maria Larsson; Christina Olin-Scheller; Alatalo Tarja; Anita Nordlund; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; washback effect; national test; reading comprehension; upper secondary school; policy enactment; subject of Swedish; reading instruction; washbackeffekt; policy; nationellt prov; läsförståelse; gymnasiet; ämnet svenska; läsundervisning; Pedagogiskt arbete; Educational Work; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : När lärares undervisning blir påverkad av ett nationellt prov talar man om washbackeffekter av provet. Det är vad den här licentiatuppsatsen handlar om. LÄS MER

  4. 4. Aspektuella hjälpverb i svenskan

    Författare :Maria Bylin; Cecilia Falk; Jan Svanlund; Marketta Sundman; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; auxiliaries; aspect; auxiliation; grammaticalization; Swedish; infinitives; syntactic tests; layering; hjälpverb; aspekt; hjälpverbisering; grammatikalisering; svenska; infinitivfraser; syntaktiska test; skiktning; nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : This thesis tells the tales of auxiliation in Swedish. It describes how the auxiliary features of the aspectual auxiliaries bruka ‘use to’, tendera ‘tend to’, börja ‘begin, start’, fortsätta ‘continue’, sluta ‘stop, cease’ och hota ‘threaten’ evolve, as seen in a text corpora covering the 11th to the 21st century. LÄS MER

  5. 5. Fokus på föra : Om svenska funktionsverbsfrasers semantik och valens, med särskild utgångspunkt i verbet föra

    Författare :Renate Walder; Mats Thelander; Lena Ekberg; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Swedish language; functional verb structures; Swedish; cognitive semantics; polysemy; metaphor; domain-mapping; valency; corpus linguistics; Svenska; Swedish language; Svenska språket; nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : Functional verb structures, e.g. to have a break, to take into account, consist of a functional verb and an abstract noun (in a nominal phrase, NP, or a prepositional phrase, PP). The purpose of this thesis is to test whether three of the most central claims about these structures apply to Swedish functional verb structures with the verb föra. LÄS MER