Sökning: "pedagogik högre utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 49 avhandlingar innehållade orden pedagogik högre utbildning.

  1. 1. Utbildningskultur : lärande i högre utbildning

    Författare :Oskar Gedda; Mikael Alexandersson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : När börjar ett arbete och när slutar det? Denna avhandlings formella början var hösten 2011, och den föregicks av en licentiatuppsats som påbörjades 2004. Det var alltså för 10 år sedan som de grundläggande frågorna formulerades och som detta kunskapsbyggande blev en del av min vardag. LÄS MER

  2. 2. Flexibel utbildning - för vem? : Framgångsfaktorer i en universitetskurs

    Författare :Ulf Olsson; Bo Dahlin; Hugo Wikström; Yngve Nordkvelle; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Open distance learning; Prediction of study success; Study approaches; ; Distance education; Flexible learning; Higher education; Learning strategies; Distansutbildning; Flexibelt lärande; Flexibel utbildning; Förutsägelse av studieresultat; Högre utbildning; Studiemönster; ; Education; Pedagogik; Pedagogik; Pedagogy;

    Sammanfattning : Open and flexible learning can offer the prospective student a smorgasbord of possible learning activities. This study will investigate if this form of education really suits all students through an examination of relevant factors such as learning process expectations, attendance motives, study approaches (Biggs SPQ), communication initiative, expectation-based study and, finally, background variables such as socioeconomic status. LÄS MER

  3. 3. Val och urval till högre utbildning : En studie baserad på erfarenheterna av 1977 års tillträdesreform : [a study based on the experiences of the 1977 admissions reform in Sweden]

    Författare :Lillemor Kim; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Higher education; access; educational choice; selection; rules of admission; evaluation; implementation; context; abductive; multimethod; policy implications; Pedagogik; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The central theme of this study is the process of choice and selectionin recruitment to higher education. The study is based on the experiences of the 1977 admissions reform in Sweden and subsequent developments. LÄS MER

  4. 4. From Higher Education To Professional Practice : A comparative study of physicians' and engineers' learning and competence use

    Författare :Staffan Nilsson; Per-Erik Ellström; Kenneth Abrahamsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; higher education; professional practice; use value; exchange value; generalist; specialist; profession; physician; engineer; knowledge; competence; knowledge base; högre utbildning; professionell praktik; bruksvärde; bytesvärde; generalist; specialist; profession; läkare; civilingenjör; kunskap; kompetens; kunskapsbas; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The focus of this thesis is on describing and analysing recently graduated physicians’ and engineers’ experiences of the relationship between the professional education programs and the respective professional practices. The aim is to explore the professionals’ reasons for their educational and career choices, what they learn in professional education, the demands they encounter in the workplace, and the perceived needs and opportunities for learning and further development in their professional practices. LÄS MER

  5. 5. Begreppsutveckling, genom imitation, generell assimilation och differentiering. : Hur studenters uppfattningar förändras över tid i en akademisk utbildning

    Författare :Gunilla Petersson; Kerstin Bergqvist; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Alternativa referensramar; begreppsförändring; högre utbildning; läkarutbildning; sjuksköterskeutbildning; intentionell analys; alternative framework; cognitive development; conceptual change; general assimilation; imitation; differentiation; higher education; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att förklara hur begreppsutvecklingsprocessen kan beskrivas i ett konstruktivistiskt perspektiv hos studenter i akademiska utbildningar. De akademiska utbildningarna som ingår i studien är läkar- och sjuksköterskeutbildningen. LÄS MER