Sökning: "ledarskap matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden ledarskap matematik.
1. Transitions making up for(epistemic) gaps : a qualitative study of workers as learners in transition between school mathematics and mathematical activities in the workplace
Sammanfattning : .... LÄS MER
2. Styrning som stöttning : en etnografisk fallstudie om en högstadielärares didaktiska ledarskap som stödstruktur för språk- och kunskapsutveckling
Sammanfattning : I den här licentiatuppsatsen undersöks en lärares arbete med språk- och kunskapsutveckling i ett högstadieklassrum. Syftet är att belysa betydelsen av det didaktiska ledarskapet i undervisningen av nyanlända och flerspråkiga elever. LÄS MER
3. Döva barns begreppsbildning i matematik
Sammanfattning : Denna studie tar utgångspunkt i frågan varför många döva barn har svårt att lära sig matematik. Studiens syfte är att belysa döva barns begreppsbildning i ämnet matematik genom att beskriva hur några döva barn uttrycker sig och agerar på väg mot förståelse av två centrala matematiska begrepp, nämligen multiplikation med heltal och längd. LÄS MER
4. Creating a Quality Management Culture : Focusing on Values and Leadership
Sammanfattning : When applied successfully, the QM initiatives TQM and Lean enhance an organization´s ability to meet and exceed the expectations of the customers as well as co-workers and other stakeholders. There are however also QM initiatives that fail and one reason for this is the organization’s inability to create a supportive culture, a culture that rests on a number of values which aim at improving the quality and thereby customer satisfaction. LÄS MER
5. Att lyssna med hela kroppen : en studie om lärares ledarskap i utvecklingssamtal
Sammanfattning : Keywords: Teachers´ leadership, parents-teachers ‘conference, primary school, didactic, hermeneutic, lifeworld phenomenologyThis thesis aims to explain what importance teachers´ leadership is given and how teachers' leadership appears in the parents-teacher conferences. The theoretical frame is lifeworld phenomenology, which means that the world is a social, intersubjective, and historical world where people experience, act, and intertwine in a private and a shared world. LÄS MER