Sökning: "kunskapsutveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 57 avhandlingar innehållade ordet kunskapsutveckling.

  1. 16. Historia i futurum : Progression i historia i styrdokument och läroböcker 1919-2012

    Författare :Helén Persson; Historia; []
    Nyckelord :Progression; kvatitet; kvalitet; relevans; historiemedvetande; historiekultur; läroböcker; styrdokument; läroplaner; kursplaner; historia; konstruktivism; socialkonstruktivism; fenomenografi; genetisk och genealogisk orientering i tid; Progress; quantity; quality; relevance; historical conscioussness; historical culture; textbooks; curricula; history; constructivism; social constructivism; phenomenography; facts; interpretation; conscioussness; life- and experience-worlds; genetic and genealogical orientation in time;

    Sammanfattning : Facing an unknown future, the meaning of history is not primarily a fixed set of knowledge about the past, but a well-developed historical consciousness. This is a generic skill, emanating from an understanding of history as something that we are, and at the same time as something that we create. LÄS MER

  2. 17. Elevers interaktiva lärande vid problemlösning i grupp : En processtudie

    Författare :Anders Jakobsson; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social constructivistic theory; science; problem solving in groups; learning attitudes; greenhouse effect; cognitive and knowledge development; collaboration; socio-cultural theory.; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; pedagogisk metodik;

    Sammanfattning : This study gives an account of a teaching situation in the eighth grade with 20 student's aged 14-15. The students have worked with a scientific problem focussed on the greenhouse effect and the earth's global warming, based on a problem solving and information seeking way of working in groups. LÄS MER

  3. 18. Styrning och re-kontextualisering av värden i utbildningspolicy på nationell och lokal nivå

    Författare :Ulrika Bergstrand; Ola J Lindberg; Christina Segerholm; Ulla Damber; Christian Lundahl; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Governance; PISA; Re-contextualization; Recontextualization; Rural areas; Salamanca-statement; School inspectorate; Sparsely populated areas; Superintendent; Values; Glesbygd; Landsbygd; PISA; Re-kontextualisering; Rekontextualisering; Salamancadeklarationen; Skolchefer; Skolinspektion; Styrning; Värden;

    Sammanfattning : In this study, governing as re-contextualization of values in Swedish educational policy has been described and analyzed. Two levels have been central to the study: the national level, in the form of the Swedish Schools Inspectorate's (SSI) survey to school personnel, and the municipal level, examined by interviews with superintendents in sparsely populated and rural areas. LÄS MER

  4. 19. Hitta lätt - så blir det rätt! : En praxisnära, didaktisk studie om att orientera sig med hjälp av en karta

    Författare :Kerstin Nilsson; Håkan Larsson; Erik Backman; Thorsteinn Sigurjonsson; Gymnastik- och idrottshögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; orienteering; map reading; way finding; children; school; Learning Study; phenomenography; variation theory; teaching; learning; Samhällsvetenskap Humaniora; Social Sciences Humanities;

    Sammanfattning : This thesis is about teaching and learning in way finding and map reading. The aim of the study is to investigate children’s ability to perceive the relationship between objects in the nature and map symbols in order to make a positioning. The aim is also to investigate what teaching might facilitate this ability. LÄS MER

  5. 20. Att räkna med alla elever : följa och främja matematiklärande i förskoleklass

    Författare :Helena Vennberg; Maria Berge; Gunnar Sjöberg; Anna Ida Säfström; Jorryt van Bommel; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Preschool-class; mathematics; assessment; intervention; at-risk-student; special educational needs; Förskoleklass; matematik; specialpedagogik; lärande; bedömning; i-risk-elev; intervention; SUM; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Förskoleklassen har en speciell position mellan två skilda kulturer där utveckling och lärande har olika betydelse. Avhandlingens syfte är att bidra med kunskap om förskoleklasslärares möjligheter att följa och främja alla elevers utveckling och lärande i matematik. Avhandlingen består av fyra studier. LÄS MER