Vinnande bilder! : Teckningstävlingar för barn 1938-2000

Sammanfattning: Denna avhandling granskar barnteckningstävlingar som ett historiskt och föränderligt fenomen. Barn har engagerats i tävlingar i såväl skolan som hemmen och på initiativ av en rad skilda aktörer. Analysen av tävlingarna har problematiserat vad tävlingsarrangörerna velat uppnå med att organisera teckningstävlingar och analysen av tävlingsbilderna har undersökt hur barn har kunnat och velat gestalta olika uppdrag under olika tid. Samtidigt som teckningstävlingar förekom under hela perioden 1938-2000 så blev tävlingsformen och tävlandets innebörder efterhand alltmer omdebatterat. Både Tävlingarna och tävlingsbilderna utgör således grunden för en diskussion om hur barn och barndom konstruerats över tid. Tävlingarna uppvisar både kontinuitet och förändring av barndomens innebörder. Kontinuitet genom att barnbilder under hela perioden efterfrågats och barn betraktats som kompetenta konst- och åsiktsskapare. Förändring genom de olika bardomsdiskurser tävlingarna och bildernas innehåll och uttryck representerar. De teman som förhandlas i tävlingarna rör bland annat hur tävlingarna har deltagit i att konstruera bilder av hembygden, Sverigebilder, och hur de gestaltat miljöfrågor, könsroller eller barns platser och relationer.1940-talets framtidsoptimistiska bildbudskap av ett gemensamt välfärdsbygge, förbyttes under 1970-talet i barndomsbilder av en problemfylld och hotande framtid. Samtidigt kan tävlingarna ses som del av en barndomsdiskurs under 1970-talet där det var angeläget att lyssna till barns åsikter. Tävlingsbilderna visar hur barn gavs ansvaret att uppfostra både andra barn och vuxna. Barnen gavs en röst, men samtidigt beskriver bilderna, i motsats till 1940-talets bilder, en komplex och hotfull framtid.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.