Sökning: "gender assignment"

Visar resultat 1 - 5 av 27 avhandlingar innehållade orden gender assignment.

  1. 1. Det sociala livets drama och dess manus : diskursanalys, kön och sociala avvikelser

    Författare :Siv Fahlgren; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Discourse analysis; women studies; gender theory; gender; sex; social aberrations; social work; naturalisation; the eye of the discourse; discursive manuscripts; social drama; the discourse of child care; the discourse of normality; the discourse of acculturation; the discourse of public access; the discourse of the good will; the discourse of the linear time; the discourse of the mother; mothering; Social work;

    Sammanfattning : We are the eyes of our discourses. This is the point of departure. The disourses make us see, think, talk, act. be and move in certain ways. LÄS MER

  2. 2. Sociolinguistic, comparative and historical perspectives on Scandinavian gender: With focus on Jamtlandic

    Författare :Briana Van Epps; Allmän språkvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; grammatical gender; Jamtlandic; Swedish dialects; dialectology; dialect loss; language variation and change; gender assignment; Scandinavian; gender variability; diachrony; Old Norse; Old Swedish; Swedish; Norwegian; Elfdalian;

    Sammanfattning : The present thesis investigates gender assignment in Jamtlandic from a sociolinguistic and historical/comparative perspective. Jamtlandic is a language variety spoken in northwestern Sweden in the province of Jämtland. It maintains a three-gender system, in contrast to Standard Swedish, which has a two-gender system. LÄS MER

  3. 3. A typology of classifiers and gender : From description to computation

    Författare :Marc Tang; Michael Dunn; Christine Lamarre; Sebastian Fedden; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Classifiers; Gender; Nominal classification; Functions; Random Forests; Phylogeny; Word Embeddings; Neural Networks; Linguistics; Lingvistik;

    Sammanfattning : Categorization is one the most relevant tasks realized by humans during their life, as we consistently need to categorize the things and experience that we encounter. Such need is reflected in language via various mechanisms, the most prominent being nominal classification systems (e.g. LÄS MER

  4. 4. Discursive skin : Entanglements of gender, discourse and technology

    Författare :Katherine Harrison; Nina Lykke; Anne Scott Sørensen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :gender; discourse; technology; feminism; technoscience; cyberpunk; blog; biotechnology; genus; diskurs; teknik; feminism; technoscience; cyberpunk; blogg; bioteknik; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore the relationship between gender, discourse and technology, and the resulting construction of bodily norms, in a contemporary environment dominated by info- and bio-technologies. The premise from which this study starts is that the ‘intra-action’ between gender, discourse and technology plays a central role in shaping contemporary identities. LÄS MER

  5. 5. Digitala speglar : föreställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder

    Författare :Eva Skåreus; Åsa Bergenheim; Anders Marner; Liv Merete Nielsen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital art; teacher education; art teacher; feminism; image; self reflection; picture analysis; representation; digitala bilder; lärarutbildning; bildlärare; feministisk teori; självreflektion; bildanalys; representation; Aesthetic subjects; Estetiska ämnen; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka visualiserade föreställningar om bildläraryrket vid Lärarutbildningen genom att analysera hur bildlärarstudenter i digital bild gestaltar sig som lärare, samt betydelser av kön i dessa bilder. Bilderna har analyserats diskursivt för att söka svar på frågorna: Vad är det i lärarrollen som kommer till uttryck i dessa bilder? Vilka betydelser av kön visualiseras? Vilka visuella grepp har bildmakarna använt? Hur kan man förstå de val studenterna gjort? Det empiriska materialet består av femtionio bilder, gjorda av fyrtiofem kvinnor och fjorton män. LÄS MER