Sökning: "compulsory education"

Visar resultat 36 - 40 av 312 avhandlingar innehållade orden compulsory education.

  1. 36. Konstruktionen av kön i skolpolitiska texter 1948 - 1994, med särskilt fokus på naturvetenskap och teknik

    Författare :Maria Hedlin; Margareta Havung; Anne-Mari Folkesson; Sylvia Benckert; Ingegerd Tallberg Broman; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; gender; history of education; masculinity; science; technology; educational policy; educational work; compulsory school; curriculum; femininity; utbildningshistoria; läroplaner; genus; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete; Pedagogics and Educational Sciences; Education;

    Sammanfattning : More girls into science and technology have been a repeated goal in Swedish school politics for some decades. It has been called the gender equality issue. However, neither the ideas associated with science education nor the ideas associated with gender are obvious. LÄS MER

  2. 37. Towards social well-being in schools : an implementation study of Involvement Education

    Författare :Olle Åhs; Leif Isberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lärarrollen; Skolans socialpsykologi; Skoltrivsel; Involveringspedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The first purpose of this thesis concerning the implementation of Involvement Education (IE) was to highlight the experiences of the most important actors in the school (teachers, pupils and administration) when implementing the method in ordinary classes /leisure-time centers in a Swedish compulsory school, grades 1-6.IE is presented as a theory and a method, with the purpose of fostering sound self-esteem in human beings, stimulate a friendly social climate, training of positive traits or “virtues” and teaching positive ways of handling conflict. LÄS MER

  3. 38. Unga i normalitetens gränsland : Undervisning och behandling i särskilda undervisningsgrupper och hem för vård eller boende

    Författare :Susanne Severinsson; Elisabet Cedersund; Maria Simonsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Troubled youth; special education; treatment; discourse analysis; categorization; identity; interpretative repertoire; accountability; Problemungdomar; särskild undervisningsgrupp; hem för vård eller boende; specialpedagogik; stödundervisning; behandling; diskursanalys; kategorisering; identitet; tolkningsrepertoar; accountability; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : I denna studie riktas fokus mot hur samhället ordnar för barns välfärd när de generellt inriktade insatserna inte räcker till. Studien baseras på observationer och intervjuer i tre olika verksamheter för unga i åldern 12-16 år: 1) ett hem för vård eller boende, HVB, med egen skola, 2) en kommunal särskild undervisningsgrupp, f d skoldaghem, och 3) ett HVB för utredning och behandling utan egen skola. LÄS MER

  4. 39. Undersökande arbetssätt i NO-undervisningen i grundskolans tidigare årskurser

    Författare :Annie-Maj Johansson; Per-Olof Wickman; Marianne Ødegaard; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; inquiry; primary school; curriculum; selective traditions; organizing purposes; ultimate purposes; proximate purposes; ends-in-view; principle of continuity; learning progression; science and technology for all; practical epistemology analysis; naturvetenskapsämnenas didaktik; Science Education; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : This thesis deals with the use of inquiry-based approaches in primary school science. The aim is to investigate the goals and purposes that are constituted by the curriculum and by the teachers in interviews and through their teaching in the classroom. LÄS MER

  5. 40. Slöjdundervisning i grundsärskolan : En didaktisk studie om förutsättningar för Bildning

    Författare :Anna Sjöqvist; Kerstin Göransson; Karin Bengtsson; Susanne Hansson; Johan Malmqvist; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Art and craft education; critical-constructive didactic; intellectual disability; Klafki; sloyd; special education; Estetiska ämnen; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; Klafki; kritisk-konstruktiv didaktik; slöjd; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to increase knowledge about sloyd education in compulsory school for students with intellectual disability (CSID). The thesis is based in critical-constructive didactic theory and takes an interest in how sloyd education can create conditions for students to acquire Bildung, in terms of self-determination, co-determination and solidarity. LÄS MER